Tyréns vinner brotävling

Tyréns vinner brotävling

Tyréns förslag har mött gillande bland allmänhet, kommunala tjänstemän och politiker i Ludvika.

Tyréns har arbetat med att ta fram förslag på en ny gång- och cykelbro i Ludvika som en del i deras projekt ”Entré Ludvika”. Uppdraget har parallellt genomförts av tre konsulter; Tyréns AB, Ramböll samt Erik Andersson arkitekter. Tyréns förslag fick flest röster, 229 röster noterades och av dem lades 110 på förslaget från Tyréns.

Ludvika kommun arbetar med EU-projektet Entré Ludvika. Syftet med projektet är att förbättra tillgängligheten och förbindelsen mellan Väsman stranden, stationsområdet och stadens centrum samt att skapa en attraktiv och trevlig entré till staden.

Idag ligger både riksväg 50 och bangården som en barriär mellan Ludvika centrum och resecentrum samt sjön Väsman. Projektets huvudsakliga syfte är att tillgängliggöra resecentrum och då är en gång- och cykelbro en förutsättning för att lyckas. Den är också viktig för trafiksäkerhetens skull.

Bron ska givetvis vara estetiskt tilltalande, tillgänglighetsanpassad, trygg och säker med fria siktlinjer samt vara ett landmärke för Ludvika.

I uppdraget ingick att ta fram en gång- och cykelbro med sträckning från centrum till sjön Väsmans strand. För den framtagna brotypen ska realistiska kostnader tas fram.

Förutom att klara budgeten har vårt mål också varit att se till att bron är attraktiv, tillgänglighetsanpassad, trygg och säker med fria siktlinjer. Det ska också skapas en säker och attraktiv miljö av och i anslutning till bron. Vi har också arbetat med att försöka minimera påverkan av omkringliggande trafik (RV 50 och Järnvägen) samt närliggande områden i stadsmiljön samt inte minst att leverera ett förslag som säkerställer kort byggtid.

Den 18 januari kommer broärendet upp i tekniska nämnden för slutligt beslut. Går allt enligt planerna står den nya bron färdig under 2013.