Anders Prästings är ny doktor i geoteknik

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2019 07:28 CEST

Anders Prästings och Rasmus Müller (handledare till Anders under doktorandstudier), båda från Tyréns.

Efter 5 års arbete med sin doktorsavhandling ”Managing uncertainties in geotechnical parameters” vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm var det dags för Anders Prästings, geotekniker på Tyréns, att försvara sin avhandling.

Opponent och ledare för diskussionen var professor Kok-Kwang Phoon vid National University of Singapore, världskänd inom det geotekniska området. Efter avslutad presentation och diskussion blev Anders Prästings godkänd och utnämnd till Teknologie doktor.

– Att få ett fint omdöme från professor Phoon, som är en världsstjärna inom forskningsområdet, känns fantastiskt bra, säger en glad Anders Prästings.

Syftet med Anders avhandling är att belysa, utveckla och förbättra metoder för bygg- och anläggningsbranschen att uppskatta kvalité och värde av geotekniska undersökningar. Ett bayesianskt tillvägagångssätt (multivariabel analys) har använts för att utvärdera osäkerheterna relaterade till de geotekniska undersökningarna.

Därtill presenterar avhandlingen en diskussion om begränsningarna i partialkoefficientmetoden, enligt definitionen i Eurocode 7, och hur denna metod kan utvecklas för att bättre harmonisera med sannolikhetsbaserad dimensionering.

– På Tyréns är vi stolta över Anders forskningsarbete och vi ser att både vi och hela geoteknikbranschen kommer att ha stor nytta av hans forskningsresultat, säger Peter Dittlau, affärschef på Tyréns.

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 2 700 medarbetare och verksamhet i Sverige, Danmark, England, Estland och Litauen. 2019 rankades Tyréns som Sveriges 7:e bästa arbetsplats av Great Place to Work®.

Kommentarer (0)

Kommentera