Maud Olofsson ny styrelseordförande i Sven Tyréns Stiftelse

Maud Olofsson ny styrelseordförande i Sven Tyréns Stiftelse

Fd vice statsminister, närings- och energiminister och numera entreprenör Maud Olofsson har utsetts till ny styrelseordförande i Sven Tyréns Stiftelse. Maud Olofsson har gedigen erfarenhet såväl från den offentliga sektorn som det privata näringslivet och har ett stort engagemang i samhällsfrågor.

– Det är med stor glädje jag åtar mig uppdraget som ordförande i Sven Tyréns Stiftelse och jag hoppas kunna bidra till fortsatt utveckling inom samhällsbyggnadsbranschen genom min erfarenhet av bland annat näringsliv, samhällsbyggnad, hållbar utveckling och forskning och utveckling, säger Maud Olofsson.

Maud Olofsson valdes in i styrelsen vid Sven Tyréns Stiftelses årsstämma den 18 juni. I samband med den avtackades också Per Anders Örtendahl, som avböjt omval, efter 13 år som styrelseordförande i stiftelsen.

– Jag är glad att Maud Olofsson åtar sig ansvaret som ordförande i Sven Tyréns Stiftelse som i och med det får en mycket kompetent ordförande, säger Per Anders Örtendahl.

Sven Tyréns Stiftelse styrelse består nu av:
Maud Olofsson, ordförande
Lars Öhrstedt
Ulrika Francke
Boel Larsson
Laine Montelin
Anna Jacobson
Michael Lindström

Sven Tyréns Stiftelse bildades 1976 och är bland annat ägare till det framgångsrika samhällsbyggnadskonsultföretaget Tyréns AB. Genom Sven Tyréns Stiftelse finansieras årligen forskningsprojekt, doktorander och adjungerade professorer med syfte att utveckla samhällsbyggnadssektorn.