Tyréns på Passivhus Norden 2010

Den tredje omgången av konferensen Passivhus Norden gick av stapeln i Aalborg, Danmark den 7-8 okt 2010. 350 personer från hela Norden var anmälda till årets konferens och i år låg fokus på arkitektoniska frågor.

På konferensen diskuterades mängder av frågor kring passivhusbyggande i nordiska länder. Tyréns medverkande vid två presentationer samt hade en välbesökt mässmonter.

I den första presentationen visade Sonja Ritscher (Tyréns) tillsammans med en dansk kollega erfarenheter från Tyréns utbildning ”Certified Passive House Designer” (CEPH). Den andra presentationen, som hölls av Helena Bülow-Hübe (Tyréns) i samarbete med Marja Lundgren från White Arkitekter, handlade om utvecklingen av fönsterluckor. Tyréns omtalades också en hel del vid presentationen av passivhusförskolan Skogslunden. Det var den förre Tyrénsanställde Kristin Åberg-Nilsson, numera Temagruppen Sverige, samt Birgitta Grebius från Bleck arkitekter, som höll det föredraget.

I mässmontern presenterades bland annat den nyöversatta barnboken ”Vi bygger oss ett passivhus” och kursmaterial från CEPH-kursen. Särskilt populär var tävlingen där man kunde vinna barnboken. Även undervisningsmaterialet väckte intresse hos många. Montern bildade en naturlig träffpunkt där Sara Lundin och Simone Kreutzer från Tyréns hade många givande samtal.

Dagen efter konferensen fanns tillfälle att delta på flera studiebesök för att se passivhus i praktiken. Renoverade och nya passivhusbostäder och en passivhusskola besöktes under dagen.

Nästa års konferens kommer att hållas i Helsingfors, Finland, 2011.

För mer information kontakta:
Simone Kreutzer, Certifierad Energi- och Passivhusexpert, simone.kreutzer@tyrens.se, 0470 59 85 86

Tyréns AB är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. Vi erbjuder kundanpassade tjänster inom områdena stadsbyggnad och infrastruktur samt byggnads- och fastighetssektorn. Tyréns har sedan starten 1942 utvecklats till en koncern med omkring 1 000 medarbetare på ett 20-tal kontor runtom i landet.