Annika Kronqvist började på Tyréns 14 augusti.

Tyréns rekryterar Sveriges första doktor i ljusdesign

Samhällsbyggnadsföretaget Tyréns fortsätter att bredda sitt tjänsteutbud inom arkitektur. Nu rekryteras Annika Kronqvist med gedigen erfarenhet av såväl inredningsarkitektur som forskning inom belysning i vården.

Närmast kommer Annika Kronqvist från Tekniska högskolan i Jönköping där hon bland annat var programansvarig och lektor vid programmet för Ljusdesign.

– Annika Kronqvist tillför inte bara en helt ny kompetens inom arkitektur, hon bidrar också med värdefulla kontakter i forskningsvärlden, vilket ligger i linje med vårt fokus på forskning och utveckling, säger Niclas Malmeling, avdelningschef på arkitektur, Tyréns.

Parallellt med undervisning och kursansvar, disputerade Annika Kronqvist på Chalmers i arkitektur 2012, vilket hon var först med i Sverige. Efter elva år som forskare och föreläsare blev hon nyfiken på en ny utmaning och lockades bland annat till oss på Tyréns för vår starka utveckling inom arkitektur.

– Jag hoppas kunna bidra med mer spännande och innovativa lösningar till Tyréns. Särskilt i sjukhusmiljöer är det viktigt att inte välja standardlösningar eftersom varje miljö är helt unik. Med min erfarenhet som inredningsarkitekt kopplat till min erfarenhet av ljusdesign kan jag förena estetik och teknik och skapa specifika lösningar, säger Annika Kronqvist.

För mer information vänligen kontakta:
Annika Kronqvist, inredningsarkitekt/ljusdesigner
Tyréns AB

Tyréns är ett av Sveriges ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad. I samspel med kunder och partners skapar vi hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Vi har 1 900 medarbetare och verksamhet i Sverige, Danmark, England och Estland.