Tyréns tar språnget ut på den internationella marknaden tillsammans med Adams Kara Taylor, AKT

Det svenska konsultföretaget inom samhällsbyggnad, Tyréns AB, tar nu språnget ut på den internationella marknaden genom förvärvet av AKT - ett av de mest respekterade konstruktionsföretagen i världen! AKT, som står för grundarnas namn Adams Kara Taylor, grundades 1996 och har sedan fem år tillbaka ingått i det börsnoterade internationella brittiska konsultföretaget WYG Group. AKT verkar på en global marknad med uppdrag i Europa, Afrika och Asien.

Utmärkande för AKT är deras passion för utveckling och det ständiga sökandet efter innovativa lösningar som vidgar arkitekturens möjligheter. Det stora intresset för utveckling och helhet  har bidragit till att AKT idag arbetar med världens främsta arkitekter, såsom Zaha Hadid, Foster+Partners, BIG m.fl.

Några av de byggnadsverk där AKT varit samarbetande konstruktör är:
Kivik Pavillion (David Chipperfield Architects), Stone Towers (Zaha Hadid Architects), Henderson Waves Bridge (IJP Corporation), Heydar Aliyev Merkezi (Zaha Hadid Architects), British Pavillion Expo 2010 (Heatherwick Studio), Phaeno Science Centre (Zaha Hadid Architects) m.fl.

Utveckling och helhet är också kärnan i Tyréns strategi för att tillsammans med kunder åstadkomma långsiktigt goda livsbetingelser och ett bättre samhälle.
– Vi ser en fantastiskt spännande möjlighet att genom förvärvet av AKT förstärka, inspirera och utmana oss själva och våra kunder i denna riktning, säger Ulrika Francke, vd för Tyréns AB.

AKT II är namnet på det nya dotterbolaget, med drygt 100 medarbetare, som kommer att ägas av majoritetsägaren Tyréns AB, tillsammans med företagsledningen i det nya bolaget.  Det nya dotterbolaget med Robin Adams som VD kommer fortsatt att ha sin bas i London och arbeta på en internationell marknad.

Frågor angående förvärvet kan ställas till:
Ulrika Francke, VD, Tyréns AB, 070-257 42 02
Kenneth Orrgren, styrelseordförande i Tyréns AB, 0705-23 39 35