Kriskommunikation – utbildning och aktiviteter

Medial kriskommunikation är viktigt att behärska. Snabbt kan media presentera en bild av företaget eller organisationen som inte alltid är korrekt. Och om olyckan är framme är det viktigt att kunna kommunicera korrekt både internt och externt.

UhrVIS erbjuder tre nivåer på utbildning och aktiviteter för att stärka den interna kompetensen i medial kriskommunikation. De två första nivåerna vänder sig till en större grupp; ledningsgrupp, styrelse eller kanske alla medarbetare, medan den tredje nivån är avsedd för organisationens egen krisgrupp.

Välkommen att boka sensommarens och höstens utbildning och aktiviteter:

1. Introduktion
90 minuters föreläsning med ett stort antal exempel på hur man på ett bra vis hanterar sin mediala kriskommunikation. Och naturligtvis även ett stort antal mindre bra sätt som företag och organisationer gjort på. Kortfattad genomgång av psykologin i en krissituation. Avslutas med handgripliga råd och grunderna i framgångsrik kriskommunikation.

2. Grunderna i medial kriskommunikation och kortare workshop
Grunderna i medial kriskommunikation gås igenom. Psykologin bakom en kris belyses. Ett antal exempel på mindre bra och bra kriskommunikation lyfts fram. Lärdomar från dessa för den egna verksamheten appliceras. Genomgång av hur organisationen bör jobba i det förberedande arbetet. Avslutas med en workshop kopplad till den egna verksamheten och en avslutande diskussion om hur det är bäst att förbereda sig.

3. Kriskommunikationsförsäkring
Den optimala förberedelsen är en Kriskommunikationsförsäkring. Den ger alla förberedelser, plan, strategi, kompetens och beredskap, inklusive verktygen som behövs, för att hantera den mediala krisen. I uppdraget ingår:

1.Påverkansanalys och kartläggning av tänkbara risker/kriser

2.Krisgrupp initieras och utbildas, inklusive talesperson – grundläggande medieträning

3.Krisplan tas fram och bearbetas, inklusive Krispolicy

4.Interninformation

5.Frågor och svar (Q&A)

6.Kontaktvägar – genomlysning och uppdatering samt omvärldsbevakning

7.Etablering av nyhetsrum

8.Övning

9.Kontinuerlig tillgång till expertkunskap som snabbt bistår i den aktuella krisen

-Vi ger verktygen för att kunna hantera den mediala krisen. En väl hanterad mediekris stärker förtroendet för verksamheten och relationerna med omvärlden, konstaterar Hans Uhrus på UhrVIS. Vi erbjuder även akut krishantering, medieträning, operativt stöd och resursförstärkning.

Välkommen att ta kontakt för mer information!

Hans Uhrus, Kommunikationsrådgivare