Foto: Basak Kabadayi/Shutterstock.com

COVID-19: WHO, UNICEF och UNDP samarbetar med WhatsApp för att tillhandahålla sjukvårdsrådgivning till miljarder människor

Onsdagen den 18 mars lanserade WhatsApp två nya initiativ för att stötta den globala kampen mot COVID-19: WhatsApp Coronavirus Information Hub, som tillhandahåller direkt sjukvårdsrådgivning till miljarder människor över hela världen i samarbete med UNDP, WHO och UNICEF samt en donation på 1 miljon dollar till Poynter Institute International Fact-Checking Network (IFCN).

WhatsApps informationsresurs om COVID-19 tillhandahåller enkel och användbar information och vägledning för hälso- och sjukvårdspersonal, utbildare, samhällsledare, ideella organisationer, lokala myndigheter och företag som använder WhatsApp för sin kommunikation. Informationsresursen delar även allmänna tips och resurser för användare över hela världen för att minska ryktesspridning kring COVID-19 och öka människors tillgång till pålitlig information.

Rekommendationerna erbjuder en snabb vägledning i hur mindre grupper kan dra nytta av WhatsApps funktioner och kommer att distribueras av UNDP till dem som samordnar lokala insatser. Dessutom arbetar WhatsApp tillsammans med WHO och UNICEF för att tillgängliggöra korrekt information till människor över hela världen via direkta meddelanden och kanaler. Informationen kommer även att finnas tillgänglig på WhatsApps samlade informationsresurs.

"Att få ut aktuell information om COVID-19 till lokalsamhällen runt om i världen är en viktig del av internationella samfundets ansträngningar för att hämma virusets spridning", säger Achim Steiner, chef för UNDP. "Partnerskap med företag i den privata sektorn, som WhatsApp, bidrar till att få ut viktig hälsoinformation och sjukvårdsrådgivning från WHO och lokala myndigheter till miljarder människor över hela världen."

Fram till idag har WhatsApp arbetat med flera nationella hälsomyndigheter och icke-statliga organisationer för att erbjuda sjukvårdsrådgivning till människor via sms i länder som Singapore, Israel, Sydafrika, Brasilien och Indonesien. Medan dessa insatser fortsätter kommer informationsresursen att uppdateras löpande med ytterligare information och hjälpmedel.

Donationen från WhatsApp till IFCN på 1 miljon dollar kommer att stötta alliansen #CoronaVirusFacts som består av fler än 100 lokala faktagranskningsorganisationer i över 45 länder. Under det senaste året har WhatsApp arbetat för att få över ett dussin faktagranskningsorganisationer direkt till WhatsAppför att tillsammans rapportera om rykten som cirkulerar på olika meddelandetjänster som WhatsApp och SMS. Bidraget från WhatsApp kommer att stödja utbildning i användning av de mer avancerade funktionerna på WhatsApp Business, inklusive appens API. En ökad närvaro av dessa IFCN-certifierade faktagranskningsorganisationer hjälper också till att säkerställa att lokalsamhällen blir medvetna om och kan hantera potentiellt skadliga rykten kring COVID-19.

"Vi vet att våra användare nu mer än någonsin använder WhatsApp för att kommunicera med varandra, vare sig det är mellan vänner och nära och kära, doktorer och patienter eller lärare och elever. Vi vill bidra med en enkel resurs som hjälper människor att koppla samman," säger Will Cathcart, chef för WhatsApp. "Vi är också tacksamma för vårt samarbete med Poynter Institute som gör att vi kan öka antalet faktagranskningsorganisationer på WhatsApp och stötta deras livräddande arbete för att avslöja rykten kring COVID-19. Vi kommer också att fortsätta arbeta med hälsomyndigheter världen över så att de kan tillhandahålla uppdateringar direkt via WhatsApp."

"Stödet från WhatsApp kommer väldigt lägligt och kommer att bidra till att #CoronaVirusFacts når ut till fler målgrupper och att människor, som en effekt av detta, får stöd att sortera mellan fakta och falska nyheter under denna nu lavinartade informationsströmningen som äger rum kring COVID-19. Något som WHO har kallat för en ’infodemi’," säger Baybars Orsek, chef på IFCN. "International Fact-Checking Network ser också fram emot att utforska hur olika typer av hälsorelaterade rykten sprids på WhatsApp och bidra till att göra verktyget tillgängligt för faktagranskare för att upptäcka och avslöja desinformation i appen."