Isak Utsi är årets #FirstGeneration-eldsjäl

Över 1200 personer har röstat och med 31 procent av rösterna har 25-åriga Isak Utsi röstats fram till årets unga eldsjäl som engagerat sig för de globala målen. Genom sitt hårda arbete för samers självbestämmande har Isak inspirerat unga till att engagera sig för urfolkens rättigheter. Eldsjälsutmärkelsen arrangeras och delas ut av Utrikesdepartementet, Sida och we_change.

Tillsammans med Utrikesdepartementet och Sida har Ungdomar.se med sin hållbarhetssatsning we_change arrangerat en omröstning för att kora en ung eldsjäl som engagerat sig för FN:s globala mål. Fem unga engagerade och inspirerande personer nominerades och presenterades på Ungdomar.se där en omröstning pågick under en vecka i september. Det är första gången detta pris delas ut.

Över 1200 unika röster kom in och med 31 procent av dessa vann 25-åriga Isak Utsi. Isak är same och brinner för att göra unga röster hörda och att sätta frågan om samiskt självbestämmande på den politiska dagordningen. Genom sitt hårda arbete som ordförande i samiska ungdomsförbundet Sáminuorra och tidigare engagemang i bland annat Världsnaturfondens ungdomsråd så skapar Isak plattformar för andra unga att inspireras och engagera sig.

– Jag är glad över att bli utsedd till Eldsjäl i samband med Sveriges arrangerande av Global Goals Forum och känner mig hedrad över det starka stöd jag upplevt i processen. Omnämnandet ser jag som en möjlighet och inspiration till att fortsatt lyfta upp viktiga arktis- och urfolkfrågor på dagordningen, säger Isak Utsi, eldsjäl 2016.

Utmärkelsen kommer att delas ut under #FirstGeneration – Global Goals Forum på Norra Latin i Stockholm den 5 oktober tillsammans med flera internationella eldsjälsutmärkelser. Dagen arrangeras av Sida, Utrikesdepartementet och we_change.

För yttterligare information eller intervjuförfrågningar kontakta Lucella Bergström, kommunikationsansvarig we_change, lucella@ungdomar.se, 073-539 00 23

• agenda 2030
  • globala målen
  • eldsjäl

Ungdomar.se har sedan år 2000 arbetat för att skapa ett schyst samhälle där unga tas på allvar, inkluderas och får pepp och stöd i vardagen. Utöver webbsajten med ca 80 000 unika besökare i veckan driver Ungdomar.se även hållbarhetsprojektet we_change – Sveriges största gymnasiesatsning för hållbar utveckling – vars syfte är att inspirera och hjälpa unga att skapa en mer hållbar värld.

Ungdomar.se är ett socialt företag där eventuella vinster ska reinvisteras i verksamheten. Verksamheten inriktar sig på idag på tre huvudområden: långsiktig hållbarhet, ungdomars hälsa och ungdomars sysselsättning. Ungdomar.se ingår i den privatägda företagsgruppen Stenhaga Invest.