Samarbete mellan Boråstapeter och UNICEF ger tre miljoner till barnen

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2017 13:00 CEST

För varje tapetrulle ur barnkollektionen Scandinavian Designers Mini som lanseras den 12 september, skänker Boråstapeter 15 kronor till UNICEFs arbete för barns rättigheter runt om i världen. Företag utgör en viktig inkomstkälla för UNICEF och de stod för över 40 procent av UNICEF Sveriges insamlingsintäkter förra året.

- Vi är glada över att Boråstapeter valt att stödja UNICEF. Miljontals barn drabbas just nu av krig, konflikter och hungerkatastrofer och tack vare bidrag från företag som Boråstapeter kan vi använda pengarna där de gör mest nytta, säger Véronique Lönnerblad, UNICEF Sveriges generalsekreterare.

För frågor kring samarbetet:

PR-ansvarig UNICEF Sverige

Ingeborg Ekblom

ingeborg.ekblom@unicef.se, 0709 95 59 16.

UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, arbetar i 190 länder för alla barns rätt till överlevnad, trygghet, utveckling och inflytande – både på lång sikt och i katastrofer. Uppgiften är att skapa varaktiga förändringar, inte bara för några barn i en by eller i ett land, utan för alla barn i hela världen. Det handlar om att förverkliga barnkonventionen och se till att alla barn får rent vatten, hälsovård, vaccin, skola, hjälp i katastrofer och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. De barn som har störst behov får hjälp först, oavsett nationalitet, religion eller landets politiska ledning. Arbetet för barnen finansieras helt av frivilliga bidrag.