Du kommer väl ihåg att mammografi är gratis?

Du kommer väl ihåg att mammografi är gratis?

Sedan 1 juli i år är deltagande i mammografi hälsokontroll gratis för all kvinnor i Sverige. Det vill Unilabs uppmärksamma nu under Rosa oktober – månaden då vi uppmärksammar bröstcancer.

-1 av 9 kvinnor blir någon gång i livet drabbad av bröstcancer. Vi vet att mammografi bidrar till tidig upptäckt och det känns därför viktigt att göra vad vi kan för att öka medvetenheten och bidra till att kvinnor kommer på sin undersökning” säger Helen Häggström, Verksamhetschef Unilabs Mammografi.

Unilabs ledande inom mammografiscreening i Sverige
Regelbunden mammografi möjliggör en tidig upptäckt av bröstcancer. Unilabs bjuder årligen in 400 000 kvinnor till mammografiscreening i Sverige. Det motsvarar nära hälften av alla kvinnor. Vårt mål att alla kvinnor mellan 40 och 74 år ska ges möjlighet till regelbunden mammografi på ett nära, respektfullt och professionellt sätt.