Mammografi-information på andra språk än svenska ska hjälpa invandrarkvinnor att upptäcka bröstcancer

För att öka kunskapen om mammografi och hur man själv undersöker sina bröst lanserar Unilabs information om mammografi på arabiska, persiska, serbiska, spanska och engelska. Syftet är att hjälpa fler invandrarkvinnor att så tidigt som möjligt upptäcka eventuell bröstcancer.

Genom att göra informationen om vad mammografi är och hur man själv undersöker sina bröst tillgänglig på andra språk än svenska vill Unilabs, som på uppdrag av flera landsting och regioner utför mammografiundersökningar i Stockholm, Skåne, Södra Älvsborg och Västra Götaland, öka möjligheten för invandrarkvinnor att få kunskap om hur man i ett så tidigt skede som möjligt kan upptäcka eventuell bröstcancer.

Eftersom möjligheten att bota bröstcancer är större ju tidigare diagnosen ställs är det mycket viktigt att själv varje månad undersöka sina bröst efter knölar, knutor eller andra förändringar.

-    Det finns idag mycket information om bröstcancer och mammografi på internet. Men, i princip all information är på svenska. Den information som Unilabs idag lanserar på arabiska, persiska, serbiska, spanska och engelska består av två delar. Den ena innehåller information om vad en mammografiundersökning är, hur den går till och hur man får svar på undersökningen. Den andra delen beskriver hur man själv undersöker sina bröst. Vi hoppas att den här informationen ska vara till stor nytta för de kvinnor som inte har svenska som sitt modersmål, säger Karin Leifland, Överläkare och Medicinsk Chef Radiologi i Unilabs.

Informationen om mammografi finns bland annat tillgänglig på Unilabs hemsida www.unilabs.se samt på alla Unilabs mammografienheter i Skåne, Södra Älvsborg, Göteborg och Stockholm.

För mer information, välkommen att kontakta:

Karin Leifland, MD PhD, Medicinsk Chef Radiologi Unilabs Sverige
E-post: karin.leifland@unilabs.com

Läs mer om Unilabs www.unilabs.se

Unilabs är ett ledande diagnostiskt företag för tjänster inom laboratoriemedicin och radiologi. Vi är 3 600 medarbetare och driver mer än 90 laboratorier och 30 radiologienheter i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Norge, Portugal, Ryssland, Schweiz, Spanien, Sverige och Storbritannien. Våra kunder är privata och offentliga hälso- och sjukvårdsenheter såsom sjukhus, vårdcentraler, läkare, hälsovårdsföretag, försäkringsbolag och läkemedelsföretag. Vi erbjuder laboratoriemedicinska analyser och tjänster inom klinisk kemi, klinisk mikrobiologi, klinisk patologi och cytologi, transfusionsmedicin och kliniska prövningar. Våra radiologienheter erbjuder tjänster inom konventionell röntgen, mammografi, MR, DT, ultraljud, genomlysning, osteoporos, nuklearmedicin och teleradiologi.