Patienter i Skövde med allvarliga infektioner i hjärna och hjärnhinnor får snabb diagnos med multiplex genteknik

Nu analyseras prover från patienter med misstänkt hjärnhinneinflammation, meningit, dygnet runt på Unilabs laboratorium vid Skaraborgs sjukhus i Skövde med säker och snabb genteknik.

– Detta tar diagnostiken för akuta hjärninfektioner till en helt annan nivå. Snabbheten kombinerat med bredden av vad vi nu kan påvisa ger sjukvården ett mycket användbart verktyg. I många fall kommer man att kunna styra direkt till den allra bästa behandlingen för patienten. Det är ett efterlängtat tillskott till det diagnostikstöd Unilabs erbjuder, säger Michael Toepfer, överläkare och medicinskt ansvarig för mikrobiologi hos Unilabs i Skövde.

Principen är att på ett prov i taget, med hjälp av snabb molekylärbiologisk teknik, parallellt leta efter genetiska markörer för sammanlagt 14 olika smittämnen som är kända för att orsaka dessa svåra infektioner. Panelen inkluderar samtidig detektion av både bakterier, virus och svamp och kallas därför ”multiplex”. Detta sker i ett test kallat meningitpanel i en speciell analysutrusning som står redo dygnet runt. Analysen tar bara någon timme, att jämföra med från ett till flera dygn med tidigare diagnostik. Att Unilabs nu erbjuder denna diagnostik innebär ett mycket snabbare och säkrare provresultat och ger därför en stor förbättring av omhändertagandet av dessa allvarligt sjuka patienter.

Kontakt:

Michael Toepfer
Överläkare och medicinskt ansvarig klinisk mikrobiologi, Unilabs Skövde
Michael.Toepfer@unilabs.com

Ingvar Eliasson
Medicinsk chef klinisk mikrobiologi, Unilabs Sverige
Ingvar.Eliasson@unilabs.com

www.unilabs.se

Unilabs verksamheter inom laboratoriemedicin och radiologi är i dag en naturlig del av den svenska vårdkedjan. Vi möter våra patienter och kunder på sjukhus, närakuter, primärvårdslaboratorier och fristående mottagningar. Årligen genomför vi ungefär 500 000 radiologiundersökningar och omkring 13 miljoner laboratoriemedicinska analyser. Av våra totalt 5 000 medarbetare i Europa, arbetar drygt 850 i Sverige.