Universitet i Dubai väljer studentadministration från Unit4

University of Modern Sciences satsar på spjutspetsteknik för en förbättrad studieupplevelse

Unit4 lägger idag till ytterligare ett universitet i raden av högre lärosäten som har valt Unit4 Student Management. Denna gång är det University of Modern Sciences (UMS) i Förenade Arabemiraten som uppgraderar studenternas studieupplevelse med Unit4s lösning för studentadministration.

UMS, som är baserat i Dubai, vill satsa på att bli det ledande universitetet i Förenade Arabemiraten. Universitetet tycker det är viktigt att stärka sina studenter och hjälpa dem att utveckla sina förmågor i en modern och högteknologisk miljö. Detta betyder bland annat att de satsar på att den senaste och mest moderna tekniken finns implementerad i alla aspekter av studielivet – allt från utformningen av studenternas scheman till de akademiska tjänsterna.

UMS valde Unit4 eftersom lösningen kommer att föra in universitetets studentadministration i ett modernt integrerat system som hanterar alla aspekter av studielivscykeln genom en mobilanpassad lösning. Den heltäckande CRM-funktionaliteten gör att universitetet inte behöver ett separat system, och kombinerat med Unit4s inbyggda analysverktyg kan UMS komma åt information snabbare och enklare, vilket underlättar beslut som gynnar deras studenter.

– Studenter behöver stöd så de kan utveckla sina förmågor i en högklassig och högteknologisk miljö, förklarar Bader Ajhar, IT-chef på UMS. Unit4 Student Management förser oss med ett system som har dessa egenskaper, med bred funktionalitet för allt från hantering av ansökningar, kursregistrering, ekonomifunktioner, fakturering, akademiskt stöd och mycket mer. Andra fördelar med systemet är att det kan användas med olika webbläsare och hantera många språk vilket gör det enkelt att använda för alla. Systemets avancerade motor för arbetsflöden gör det också enkelt för oss att fördela och hantera uppgifter över flera institutioner.

Unit4 Student Management har utvecklats för att i första hand kunna användas på mobila enheter, och därefter har man byggt ut funktionaliteten för användning på datorer. Resultatet av detta är att studenter på UMS kan använda sina mobiltelefoner eller andra enheter för att exempelvis skicka ansökningar, komma åt studiedokumentation, betala terminsavgifter och kommunicera med studentkontoret och fakulteten. De som arbetar på exempelvis ekonomiavdelningen väljer vanligtvis att använda systemet på stationära eller bärbara datorer, medan studentkontoret och fakulteteten lika enkelt kan använda det på surfplattor eller smarttelefoner.

Systemet är byggt på Microsofts molnplattform Azure, vilket garanterar såväl säkerhet som pålitlighet i molnet.

• unit4 student management
  • studentadministration

Unit4 är en ledande leverantör av affärssystem byggda för serviceinriktade branscher. Unit4 levererar ERP-system, branschfokuserade och bäst-i-klassen-lösningar till tusentals kunder världen över. Dagligen använder olika tjänsteföretag och organisationer inom utbildningssektorn, public service, ideell verksamhet, fastighet och finans, lösningar från Unit4.

UNIT4 förser med lösningar inom studenthantering och forskningsadministration till över 1000 högskolor och universitet världen över, för att hjälpa dem att påskynda tillväxten av studenter, stärka studenternas framgångar, förbättra institutionernas effektivitet och leverera forskning i världsklass. Kunder inkluderar Oxford och Cambridge universitet, HEC Paris, University of Waterloo, American University of Paris, Robert Morris-universitetet, Baylor College of Medicine, Hult International och Dubai Universitet. Unit4 - Affärssystem byggda för människor.