OssDsign och Q-linea bland Sveriges 33 hetaste teknikbolag

I går avgjordes årets finalomgång av den prestigefulla 33-listan med Sveriges 33 hetaste unga teknikbolag. OssDsign och Q-linea är två av bolagen som korades. Q-linea är med på listan för tredje året i rad.

Ny Teknik och Affärsvärlden har för sjunde året i rad listat Sveriges 33 mest lovande unga teknikbolag. I år tävlade drygt 200 kandidater om platserna på 33-listan, som presenterades vid finalen på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Ett av dessa är UIC-bolaget OssDsign som har utvecklat ett implantat av biokeramiskt material som används för benläkning vid svåra skallskador. Dagens implantatmaterial ger i många fall dåliga kliniska resultat.  På bara två år har Uppsalabolaget OssDsign fått ut den innovativa tekniken på marknaden.

Det tidigare UIC-bolaget Q-linea utvecklar en sensor som snabbt identifierar sjukdomsalstrande bakterier. Företaget är med på 33-listan för tredje året i rad. Efterfrågan från amerikanska sjukhus har fått företaget att skruva upp takten för att få ut ett instrument för blodförgiftning på marknaden. Q-linea har även utvecklat en detektor som larmar om biologiska vapen, och har kunder som exempelvis det franska försvaret.

Se hela 33-listan här.

OssDsign får i dag avancerat affärsutvecklingsstöd genom UICs program UIC Business Accelerator. Q-linea har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom UICs program UIC Business Lab.

• skallskador
  • biokeram
  • teknikbolag
  • affärsvärlden