Ur&Penn och Hungerprojektet samarbetar i Ghana

Ur&Penn och Hungerprojektet samarbetar i Ghana

"Jag tror alla vi som jobbar på Ur&Penn har drivkraften att hjälpa till. Faktum är att vi redan hjälper tusentals kunder varje dag i våra butiker, men vår hjälp kan sträcka sig längre än så. Tillsammans kan vi faktiskt göra världen lite bättre. Nu är det dags för ett nytt kapitel, och kanske det mest ambitiösa: att stötta Hungerprojektet att utrota hungern i världen. Vi kan inte göra allt, men vi kan göra något," säger Abed Al Saffar, vd för Ur&Penn.

Epicenter – ett samhällscenter för självförsörjning

Ur&Penn har valt att genom sin stiftelse Give Time investera i Hungerprojektets arbete i ett antal byar i Ghana som tillsammans gått samman och driver utvecklingen framåt i området. Hungerprojektets arbete utgår från övertygelsen att människor själva ska driva sin förändring. Tillsammans med byinvånarna byggs ett epicenter som fungerar som ett samhällscenter för närliggande byar. I ett epicenter finns en förskola, hälsoklinik, mikrobank och möjlighet att utbilda människor. Epicenterstrategin skapar självförsörjande samhällen, där fler barn, kvinnor och män kan få tillgång till utbildning, hälsovård och möjlighet att starta företag.

Genom bidraget från Ur&Penns stiftelse kommer Obenyemi epicenter i sydöstra Ghana bli självförsörjande om några år. Då har människorna i området gjort en stor förflyttning från ett samhälle i fattigdom och kronisk hunger till ett samhälle som driver sin egen utveckling och där människor har makt över sina liv.

"De 17 Globala målen i Agenda 2030 pekar tydligt på betydelsen av partnerskap för att målen ska nås. Därför är vi väldigt glada över det långsiktiga partnerskap vi nu bygger upp med Ur&Penn. De har ett stort engagemang för att bidra till jämlikhet och jämställdhet. Tillsammans kan vi förändra världen," säger Silvia Ernhagen, vd på Hungerprojektet.

För mer information, kontakta:

Silvia Ernhagen, vd Hungerprojektet
silvia.ernhagen@hungerprojektet.se eller 070 160 88 09

Johan Gavlevik, företagsinsamlare Hungerprojektet
johan.gavlevik@hungerprojektet.se eller 0704 - 92 53 14

Abed Al Saffar, vd Ur&Penn
abed.alsaffar@uropenn.se eller 076 021 95 05

Johanna Hagberg, projektledare Ur&Penn
johanna.hagberg@uropenn.se eller 08 506 664 11

Ur&Penn, Sveriges ledande butikskedja för klockor och modeaccessoarer. Från ett prisvärt sortiment hittar du allt från stilrena till sportiga klockor och trendiga accessoarer för alla. Ta hjälp av vår erfarna personal som erbjuder en hög service och råd för att du ska hitta just det du söker för din stil. Hos Ur&Penn hittar du varumärken från bl.a. Axcent of Scandinavia, Black Oak, Citizen, Pulsar, Jacques Lemans, Casio och Regal.

Mer om Ur&Penn: www.uropenn.se

Hungerprojektet är en global, ideell, politiskt och religiöst obunden organisation som driver utvecklingsprogram för att avskaffa kronisk hunger och fattigdom i världen. Organisationen är verksam i Afrika, Latinamerika, Indien och Bangladesh och har sitt globala sekretariat i New York. Organisationen har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto.

Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se och www.thp.org.