Kända politiker flyttar in hos unga i ny UR-serie

Vad händer när åtta unga människor bjuder hem varsin politiker i 24 timmar? I UR:s nya tv-serie Makt hos mig får vi följa med när Per, Segal, Filiph, Sara, Elsa, Nima, Jessica och Emilia får besök av bland annat Annie Lööf (C), Mattias Karlsson (SD) och Åsa Romson (MP). Programledare är Ison Glasgow. Premiär den 21 oktober 20.00 i SVT2.

I tv-serien Makt hos mig befinner sig politikerna Annie Lööf (C), Rossana Dinamarca (V), Mattias Karlsson (SD), Åsa Romson (MP), Anders Ygeman (S), Aron Modig (KD), Elisabeth Svantesson (M) och Erik Ullenhag (FP) i en miljö långt bortom Riksdagshuset. Under ett dygn möter de unga människor runtom i Sverige, med olika bakgrunder och erfarenheter, men som alla har gemensamt att de vill göra sin röst hörd.

– Det finns många eldsjälar bland den yngre generationen idag. Flera bär på en stark vilja att överbevisa de som inte tror på dem. Genom att umgås på de ungas villkor, i deras verklighet och miljöer, gör mötet förhoppningsvis avtryck hos makthavaren, säger programledaren Ison Glasgow.

I det första avsnittet får vi följa med hem till 24-åriga spokenword-artisten Per i Vårberg som har lämnat missbruk och kriminalitet bakom sig. Han bjuder in Sveriges inrikesminister Anders Ygeman till sitt hem och tillsammans umgås de med Pers vänner samt skriver och uppträder med varsin spokenword-text. Veckan därefter träffar SD:s gruppledare Mattias Karlsson 19-åriga Segal, som vill prata om kultur samt gränsöverskridande gemenskap. Hon tar bland annat med Mattias på en personlig kulturvandring i Angered.

Syftet med programmet är att lyfta och synliggöra ungas perspektiv. Efter varje program sänds ett eftersnack med panelsamtal i UR:s Youtube-kanal Tänk till. Samtalen leds av Madeleine Opira.

– Makt hos mig handlar om att skapa ett möte där de unga har tolkningsföreträde. Tanken att är att lyfta unga människors åsikter och perspektiv för både tittare och politiker, säger Ulrika Nulty, exekutiv producent på UR.

Serien är en originalidé från UR och producerad av Strix. Premiär 21 oktober 20.00 i SVT2.

Sändningsordning:

21/10 Per (Vårberg, Stockholm) – Anders Ygeman