Katastrofens många ansikten

”Vi ville visa starka, kreativa, hjältemodiga människor”. Det säger producenten Veronica Lilja som i UR:s nya dokumentärserie Fatta katastrofen på nära håll skildrar katastrofområden och de människor som drabbats. Det handlar om en tsunami som skapar explosioner i ett kärnkraftverk, en tornado som lyfter hela byggnader, torka som orsakar akut matbrist och en parasit som lamslår en hel stad. Men mitt i all olycka finns hjältar. I första avsnittet möter tittarna paret som räddar djur i de förbjudna zonerna kring kärnkraftverket i Fukushima. Serien riktar sig till unga och har premiär 12 september kl. 22.00 i SVT1.

Den 11 mars 2011 drabbades Japan av den värsta jordbävningen sedan man började mäta. Den förändrade Japan på många sätt. Tusentals människor miste sina liv och Japan fick en ny religion; energisparandet. I Fatta katastrofens första avsnitt möter tittarna bland andra paret Charles Harmison och Yoshi Wada som riskerar sina liv när de räddar kvarlämnade husdjur från de avstängda områdena nära Fukushima. För de människor som fått lämna sina hem är det som att återfå en familjemedlem. Filmteamet reser också in i evakuerat området och lär känna pensionärsparet som inte vill skiljas åt och därför väljer att stanna kvar.

I andra avsnittet reser Fatta katastrofen till Joplin som i maj 2011 drabbades av en av de dödligaste tornados i USA:s historia. Över 7000 hus förstördes och 162 personer dog i stormen. Vi möter människor som förlorat allt. Angela Walters samlar in bortflugna foton och letar upp ägarna för att återförena dem med sina bilder. För många är fotona de enda ägodelar de någonsin får tillbaka och det blir början på deras nya liv efter katastrofen.

I november 2010 gick Östersunds kommun ut med ett viktigt meddelande till allmänheten: drick inte kranvattnet. Men uppmaningen kom för sent, parasiten Cryptosporidium hade redan smittat stora delar av Östersunds befolkning. I tredje avsnittet åker Fatta katastrofen till Östersund för att träffa de drabbade ortsborna och ta reda på vad som egentligen hände.

Kenya har drabbats av den värsta torkan på 60 år och miljoner människor riskerar att svälta ihjäl. Fjärde och sista avsnittet handlar om torkans konsekvenser. Hur drabbas kroppen av undernäring och vad är man beredd att göra för att överleva under omänskliga förhållanden? I flyktinglägret Kakuma träffar vi Fisum vars mamma offrar sig själv för att kunna ge Fisum det hon själv inte fått. Fatta katastrofen möter också veterinären Erenius Nakadio som arbetar med att märka nomadfolket Turkanastammens djur. Den långvariga torkan har gjort att stammen ofta utsätts för brutala räder där deras boskap blir stulna. Genom djurmärkningen kan man återföra djuren till dess rätta ägare.

Fatta katastrofen består av fyra avsnitt á 30 minuter.  Dokumentärserien är en del av NO-konceptet Fatta katastrofen som består av flera tv-serier och webbutmaningar. Fatta katastrofen finns på ur.se.

• public service
  • sveriges utbildningsradio