Tre UR-nomineringar till Japan prize

Det är med tre bidrag i tre olika kategorier som UR deltar i årets Japan prize, den internationella medietävlingen som premierar högkvalitativa produktioner med utbildningsfokus.

De tre nominerade UR- produktionerna, Elias och de stora frågorna, Mytologerna och Fatta katastrofen är de enda svenska bidragen. Konkurrerande bidrag kommer bland annat från brittiska BBC, japanska NHK, tyska WDR, norska NRK, spanska RTVE, kanadensiska NFB och irländska RTE.

I Elias och de stora frågorna, nominerad i kategorin Förskola, går Elias hem till sin farmor efter skolan. Farmor gillar att diskutera och fantisera, och så är hon en passionerad modellbyggare. Tillsammans leker de med figurerna i farmors modellvärld och provar olika tankegångar kring frågor som döden, tiden, rättvisa, snällhet och ensamhet.

I Mytologerna, nominerad i kategorin Grundskola, hjälper de två superagenterna Alexandra och Alex människor och väsen att komma överens. Tittaren tas med in i en magisk värld av nordisk mytologi där allting är möjligt.

Fatta katastrofen, nominerad i kategorin Innovativ media, är ett webbkoncept som utgår från ett fiktivt äventyr. En tropisk orkan har dragit in över ett samhälle och webbanvändarna kastas in i ett drama där de med hjälp av kunskap i kemi, biologi, fysik och teknik ska rädda de drabbade.

Japan prize äger rum i Tokyo mellan den 18 och 25 oktober, med prisutdelning och gala den 25 oktober. Tävlingen har funnits sedan 1965 och belönar högkvalitativa medieproduktioner med utbildningsvärde.

Här kan du läsa mer om Japan prize

För mer information kontakta pressansvarig.