Avancerad industrirobot doneras till forskning och utbildning

En helt ny robot som ska användas för montering av magneter till vågkraftsgeneratorer och för att erbjuda verklighetsanknutna labbar för studenterna har donerats till Uppsala universitet av teknikföretaget ABB. Media hälsas välkomna till invigning och demonstration den 11 april.

Redan idag finns på Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet, ett robotlaboratorium med tre robotar som används i forskning och undervisning. Den nya roboten väger 2250 kilo, har en räckvidd på tre meter och kan hantera upp till 200 kg. Den kommer bland annat att användas inom vågkraftsforskningen för att montera de unika så kallade ferritmagneterna till generatorn. Samtidigt ger den en unik möjlighet att utveckla nya projektlaborationer i robotik inom ett pågående pedagogiskt utvecklingsprojekt på Ångströmlab.

Tid och plats för invigningen:
11 april, kl 13-15, Ångströmlaboratoriet, monteringshallen, hus 5

Program:
13.00 Invigningsceremoni och demonstration av roboten. Inledning av Mats Leijon och Hans Ellegren, Uppsala universitet samt Helena Malmqvist och Peter Öhrn, ABB, med Åsa Kassman, Uppsala universitet, som moderator.

14.00 Besök i robotlabb, demonstration av vågkraftsforskningens robotiserade tillverkningsmetoder.

Möjlighet till intervjuer finns.

För eventuella frågor, kontakta: Anneli Waara, presschef, Uppsala universitet, 070-425 07 18, eller anneli.waara@uadm.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7