Inbjudan att recensera vår operasommar i Vadstena 2016

Varmt välkommen till en operasommar full av "Kärlek och galenskap". Under vår 52:a sommar samlas över 90 medverkande från bland annat Italien, Kanada, Sverige, Finland, Tyskland, Norge och Lettland.

"Kär och galen" 22 juli-10 augusti

På Vadstena slott bjuder vi in till en klassisk "double bill" - två operor under en och samma kväll. Operorna är skrivna under 1700-talets andra hälft, skildrar båda kvinnlig galenskap fast med helt olika förtecken. Komedin Nina tonsatt av Giovanni Paisiello, utspelas i en solig italiensk trädgård. Tragedin Comala tonsatt av Pietro Morandi, utspelas i ett dimmigt Skottland. Mark Tatlow dirigerar och italienska Deda Christina Colonna regisserar. Scenografi och kostym Ann-Margret Fyregård. Med Elísabet Einarsdóttir, Hanna Fritzson, Nils Gustén, Jens Palmqvist, Saara Rauvala, Sigrid Vetleseter Bøe, Gustav Ågren, Hannes Öberg, kör samt en mycket internationell orkester.

"Kär och galen" 22 juli (premiär) spelas därefter 25, 26, 28, 29 31 juli och 1, 4, 5, 7, 8, 10 augusti.

Konserter 11 juli - 26 augusti

Vi är även mycket glada över att erbjuda en lång rad högklassiga konserter med allsköns musik - allt ifrån Schuberts odödliga sångcykler till pinfärsk kammarmusik av Daniel Nelson (tonsättare Stolthet och fördom 2011). Konserter 11, 12, 13, 14, 15, 17 juli och 3, 9, 26 augusti.

Välkommen till ännu en fullmatad sommar hos Vadstena-Akademien!

Nils Spangenberg, konstnärlig ledare och vd.

Recenserande press erbjuds två fria biljetter till valfri föreställning samt till våra konserter i sommar. Boka biljetter genom att maila till press@vadstena-akademien.org.
Pressansvarig Eleonor Hjorth svarar på frågor kring besöket. Hon nås även på telefonnummer 0143 - 754 50. Fria pressbilder finns tillgängliga på vår hemsida www.vadstena-akademien.org. O.S.A. senast 1 juli.

• Stockholm

Vadstena-Akademien skapar opera för framtiden. Vi är en operaakademi för unga sångare, musiker och andra operaartister. Vi upptäcker och framför bortglömda operor och beställer nya. Stiftelsen Internationella Vadstena-Akademien grundades 1964 av sångpedagogen Ingrid Maria Rappe.

Nils Spangenberg

Presskontakt VD & konstnärlig ledare 070-718 87 11