Med önskan om en riktigt God jul!

Med önskan om en riktigt God jul!

2015 är snart avslutat, och jag tror det är ett år vi kommer att minnas. Våren var bra, sommaren var ok, hösten var full av storm och regn, medan vintern ännu inte har kommit. Mjölkkvoten släpptes fri, avkastningen steg – och mjölkprisen sjönk till en nivå som vi aldrig tidigare hade upplevt. Diskussioner, demonstrationer, idéer och initiativ har tagits fram. Dessutom har det växt fram ett fokuserat och förbättrat förhållningssätt bland alla mjölkföretagare som vill vara en del av framtidens mjölkproduktion.

Vi ska fira att vi under 2015 äntligen lyckades med att mjölken och mjölkbonden blev ett samtalsämne i alla medier - fler än någonsin känner nu till vikten av svensk mat och mjölk - och skulle vilja betala det merpris som behövs. Det ger hopp för framtiden att det nu finns denna förståelse och vilja till att se mjölkens och matens roll samt dess betydelse för landsbygden och livsmedelsproduktionen.

Vi vet att vi har en spännande tid framför oss. Vi ser fram emot att göra denna resa tillsammans med er – den vilja och det engagemang som finns överallt i lantbruket – gör oss i Växa Sverige stolta över att få jobba för er. Jag vill nu önska alla en riktigt god och avkopplande jul, och jag ser fram emot att möta våra gemensamma utmaningar nästa år!

Dorit Greve, VD Växa Sverige