Årets Mjölkbonde 2019 - ett företag i en ständig utvecklingsfas

Womtorps Lantbruk, Södermanlands Län, tilldelas utmärkelsen Årets Mjölkbonde 2019.

– Väldigt roligt och överraskande! Det ger oss ännu mer energi att jobba vidare med de mål vi satt upp. Det är gemensamt arbetet inom familjen och med personalen som gjort det möjligt att nå dit vi befinner oss idag, säger Christina och Ulf Winblad.

Womtorps Lantbruk ligger i Södermanlands Län, inte långt ifrån Eskilstuna.

Förutom mjölkproduktion bedrivs växtodling och entreprenadverksamhet. Mjölkproduktionen är motorn i företaget och har utvecklats under alla år.

Trots stora utmaningar under resan som ex. brand så har familjen Winblad utvecklat ett företag i absolut toppklass. Man har idag 320 kor som producerar ca 11 800 kg ECM.

– Att vara mjölkbonde är roligt, stimulerande och utmanande. För att lyckas måste man ha en stark drivkraft, jobba med tydliga mål och ta vara på gårdens resurser på rätt sätt, säger Christina och Ulf.

Juryns motivering lyder:

Årets Mjölkbonde 2019 har med tydliga mål utvecklat ett mjölkföretag med uttalad bärkraft och med en vilja att hela tiden utmana sig som företagare. Med en sensationellt god djurhälsa och en förmåga att på bästa tänkbara sätt ta vara på gårdens resurser har man idag ett företag på en osedvanlig toppnivå.

Hög lyhördhet och en stark vilja att låta sig inspireras av rådgivare och kollegor har tillsammans med genomtänkta arbetsrutiner bidragit till det framgångsrika läget idag. Utvecklingsresan har trots nya utmaningar aldrig avstannat och detta har möjliggjorts med stöd av ett närmast unikt ledningsarbete på alla nivåer som även innefattar full delaktighet för hela personalstyrkan. Sammantaget har detta gjort företaget väl rustat för varje ytterligare steg i sin utveckling.

Biologi och teknik i samverkan med en tydlig målbild för utveckling inom många områden har tillskapat en helgjuten plattform som gett förmågan att under olika samhällsfaser kunna fånga nya möjligheter och systematiskt utveckla företaget till ett av de mest framgångsrika vi ser i landet idag.

Årets Mjölkbonde är även ett föredöme med sitt stora engagemang för svensk mjölkproduktion och sin hängivna delaktighet i den lokala bygdens utveckling.

Vi gratulerar familjen Winblad till utnämningen Årets Mjölkbonde 2019.

Priset till Årets Mjölkbonde instiftades 2012 för att uppmärksamma och belöna skickliga mjölkföretagare. Priset delas varje år ut till en mjölkföretagare som på ett föredömligt sätt utvecklat sitt företag, är en förebild för andra mjölkbönder och därmed utvecklar mjölksektorn. Han eller hon ska i sitt företagande på ett exemplariskt sätt även samordna lönsamhet, effektivitet, ledarskap och uppvisa stor hänsyn till djur och miljö.

Årets Mjölkbonde utses av en oberoende jury bestående av personer med olika kompetenser kring mjölkföretagande. Juryn arbetar på uppdrag av Växa Sverige och LRF Konsult. Utmärkelsen delas ut i samarbete med LRF Mjölk vid den årliga Guldmedaljutdelningen som i år arrangeras den 8 april i Stockholm.

Ulf Winblad: 070-552 41 93, Christina Winblad: 070-381 16 88

Gustav Kämpe, juryns ordförande: 070-329 74 00