Genom avtalet kan vi säkerställa tillgång till högsta möjliga expertkompetens till alla Sveriges mjölkproducenter, säger Marita Wolf.

Treårigt avtal säkrar tillgång till experter i mjölkbranschen

Svensk Mjölk och Växa Sverige har slutit ett treårsavtal om maximalt 15 miljoner där Svensk Mjölk köper tjänster av Växa Sverige. Syftet med avtalet är att mjölkinvägningen ska öka i Sverige genom insatser på områdena foder, avel, djurhälsa, internationell benchmark och IT. Åtgärder inom de olika expertområdena ska leda till effektivare mjölkföretagande och till ökad mjölkinvägning.

Den nationella livsmedelsstrategin vill driva hela den svenska livsmedelsvärdekedjan mot ökad tillväxt, hållbarhet och lönsamhet. Denna ambition har även Svensk Mjölks medlemsföreningar och Växa Sverige. Svensk Mjölk har beslutat om två mål för det branschgemensamma arbetet: ökad mjölkinvägning och ökad konsumtion av mejeriprodukter. Hela syftet med avtalet är att bidra till att målet om ökad invägning nås.

Gårdsnära kompetens i form av Växas expertgrupper

Sedan den operativa verksamheten i Svensk Mjölk avseende gårdsnära tjänster avvecklades har Växa Sverige ansvarat för gårdsnära kompetens i Sverige. Nu har Svensk Mjölk AB, som ägs av de fem mejeriföretagen Arla, Falköping, Gäsene mejeriförening, Norrmejerier och Skånemejerier slutit avtal med Växa Sverige om köp av experttjänster, som ett led i att nå branschens mål om ökad invägning. Arbetet inom de fem identifierade områdena utförs av expertgrupper inom Växa Sverige. Experterna arbetar i flera fall även med Växa Sveriges nationella uppdrag inom till exempel smittskydd.

• Jag är glad att vi har lyckats få till ett avtal med Svensk Mjölk för att säkerställa att vi även framöver kan erbjuda högsta möjliga expertkompetens till alla Sveriges mjölkproducenter, säger Marita Wolf.
  • Via avtalet skapas viktiga förutsättningar för en hållbar och konkurrenskraftig mjölkproduktion i Sverige, genom att strategiska områden identifierats som är avgörande för den svenska mjölkproduktionens fortsatta utveckling, säger Åke Hantoft.

För ytterligare information, kontakta:

Växa Sveriges ordförande Marita Wolf, 0761 302720

Svensk Mjölks ordförande Åke Hantoft, 0706 895639

Växa Sverige är ett medlemsföretag med totalt 6 659* medlemmar, varav cirka hälften är aktiva i mjölkproduktion. Vår verksamhet bedrivs från ett 30-tal driftplatser över i stort sett hela landet.

Växa Sverige tillhandahåller rådgivning och service som sänker kostnaderna, optimerar produktionen och ökar lönsamheten i lantbruksföretag. Växa erbjuder tjänster inom allt från semin och avbytarservice till avelsrådgivning, förebyggande djurhälsoarbete och rådgivning inom företags- och affärsutveckling.

*2017/18