Mer deponigas tas tillvara på Gryta avfallsstation i Västerås

Genom en ny anläggning för deponigasutvinning på Gryta avfallsstation i Västerås kan mer deponigas tas tillvara för produktion av el och värme. Samtidigt minskar utsläppen till atmosfären.

Mer deponigas tas tillvara på Gryta avfallsstation

Genom en ny automatiserad anläggning för deponigasutvinning kan VafabMiljö få ut mer gas som kan bli el och värme samtidigt som utläppen minskar.

- Vi får dubbel nytta med en modernare deponigasanläggning genom att gasuttaget ökar. När vi ökar mängden insamlade deponigas så minskar vi utsläppen av klimatgaser till atmosfären samtidigt som vi kan öka energiproduktionen, säger Anna Lindkvist, enhetschef på VafabMiljö.

Gasutvinning har funnits på Gryta sedan 1986 men hela systemet är föråldrat och risk finns att det läcker en del gas. Det är i den gamla delen av tippen som systemet nu ska byggas om. Här finns avfall sedan lång tid tillbaka som fortfarande producerar mentangas. Företaget Biogas Systems  bygger den nya anläggningen som består av bland annat reglerstationer, 60 nya gasbrunnar, nya schakt, dragning av anslutningsledningar och anpassningar av befintligt gassystem. Byggnationen görs i två steg så den befintliga gasproduktionen behöver bara avbrytas när den nya anläggningen ska kopplas in. Automatiseringen av anläggningen omfattar bland annat gasanalys, injustering av de nya gasbrunnarna samt övervakningen av alla parametrar. Detta innebär att flera manuella arbetsmoment försvinner.

VafabMiljö har fått statligt stöd via Klimatinvesteringsprogrammet (Klimp) till det nya projektet.

Den nya anläggningen uppskattas kosta ca 6,9 miljoner kr och den beräknas vara i drift under februari/mars 2012.

Mer information kan fås av:

Anna Lindkvist, enhetschef och projektledare, VafabMiljö, tel 021-39 35 63

Karl-Uno Mikaelsson, projektledare Biogas systems AB tel  056-477 57, 0703-73 92 07

Anders Ericsson

Presskontakt Kommunikationsstrateg Närsorterat – Fastighetsnära insamling av förpackningar 021-393537

Vafabmiljö arbetar med hållbar och miljöriktig resurs- och avfallshantering. Samtliga kommuner i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i Vafabmiljö Kommunalförbund. Inom regionen finns cirka 155 000 hushåll och här finns över 20 000 företag som producerar avfall. Det mesta av avfallet blir nya resurser genom återvinning och återanvändning.

Uppdraget är att ta hand om detta avfall på ett miljöriktigt sätt. Målet är i första hand att avfallsmängderna ska minskas. Det återstående avfallet ska betraktas som en resurs och återvinnas så långt det är tekniskt och ekonomiskt möjligt. Vafabmiljö arbetar även med att transportera avfall från industrier och företag.

Vafabmiljö är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001.