Nytt tankställe för biogas öppnar i Fagersta

Nytt tankställe för biogas öppnar i Fagersta

Vid bilprovningen i Fagersta ska ett nytt tankställe byggas. VafabMiljö står för bygget av biogasmacken. Förhoppningen är att miljöbilsintresset därmed kommer att växa i Fagersta.
Det finns redan tre biogasmackar i Västerås, en i Sala och en i Köping som drivs av VafabMiljö. Biogasmacken i Fagersta blir den första i norra delen av Västmanland.

Alla av VafabMiljö's sopbilar kör på biobränsle och det gör också 19 av VL:s bussar i Fagersta. På VL:s anläggning i Fagersta finns redan tankningsmöjligheter för bussarna, men den nya macken kommer att bli en publik mack.

"Det blir framför allt en station som kommer att gynna de som har biogasbilar, privatpersoner och företag." säger Roger Engstrand, enhetschef för Vafab Miljös gasverksamhet.

Macken kommer att hamna i närheten av VL:s anläggning längs med Lövparksvägen.

"Det blir en hel del markarbeten som de börjar med nu snart. Det får inte bli för branta lutningar vid macken." säger Roger Engstrand.

Bygget planeras vara färdig inom några månader. Men just nu upphandlas det vilken entreprenör som ska bygga gasmacken.

"Om allt flyter på enligt plan så borde byggstarten kunna bli i november. Förhoppningsvis kan det vara klart på andra sidan nyår." säger Engstrand.

Fakta: Lokalproducerad biogas från Västerås

Runt 18 000 ton matavfall kommer varje år till VafabMiljös produktionsanläggning på Norra Gryta i Västerås.
Varje år kommer några tusen ton matfett från restauranger och skolbespisningar till anläggningen. Matavfall och matfett mixas för att bilda metangas. Gasen förädlas, bland annat genom att VafabMiljö tar bort koldioxid. I slutprodukten är det 97 procent metangas. Gasen kommer att transporteras till Fagersta med lastbilar.