Den tredje tankstationen för biogas i Västerås öppnar

Den tredje tankstationen för biogas i Västerås öppnar

– invigning tisdag 15 april kl 11:00 med fri tankning av biogas kl 11:15-13:30
– biogasen kommer att säljas per kilo istället för per kubik

Svensk Växtkraft inviger ny tankstation i Västerås. Det är den tredje tankstationen i Västerås och den femte i Västmanland.

- Vi satsar på fler biogasmackar i regionen eftersom tillgängligheten för tankställen är viktig, säger Andreas Porswald, styrelseordförande för Svensk Växtkraft. Speciellt när det snart kommer att finnas mer biogas i systemet. Det är idag många som kör en gasbil och det är tidvis köer vid de befintliga tankställena i Västerås..

Biogasen framställs av bioavfall som hushållen lämnar i de bruna papperspåsarna och vallgrödor som lantbrukare odlar. Avfallet och grödorna rötas i Svensk Växtkrafts anläggning vid Gryta avfallsstation i Västerås. En del gas kommer även från reningsverket i Västerås. Förutom biogas framställs också biogödsel som lantbrukarna använder som ersättning för konstgödsel. Snart kommer ytterligare en biogasanläggning att stå klar för att tillgodose behovet av biogas i regionen.

Bytet av enhet innebär inga förändringar för kunderna. En full tank kommer att kosta lika mycket oavsett om man betalar per kubikmeter eller kilo. Det blir lika mycket gas i tanken. Det blir lättare att räkna ut pris per mil då bilens bränslemätare anger kg/100 km.

I Sverige görs detta som en anpassning till övriga Europa. Vissa tankstationer har redan gått över till pris per kg. Svensk Växtkraft räknar med att ha bytt enhet på samtliga tankstationer den 18 april. Vilken enhet som används framgår vid varje tankstation.

Tankstationen ligger på Batterigatan, vid väg 56 nära cirkulationsplats Hökåsen. Inom samma område finns också en tankstation för större fordon såsom sopbilar. De som tankar kan betala med de vanligaste betalkorten. För de som önskar finns ett särskilt tankkort som Svensk Växtkraft erbjuder sina kunder.

Välkommen på invigningen av biogas-macken tisdagen den 15 april kl 11:00 på Batterigatan i Västerås. Kl 11:15-13:30 är det fri tankning av biogas.

Carina Färm, VD Växtkraft, tel 021-39 35 01
Andreas Porswald, styrelseordförande Växtkraft, tel 0765-69 02 41