Human Bridge samlar in textilier på Återbruken

Human Bridge ny entreprenör för insamling av textilier

Att återanvända textilier innebär en vinst för miljön; det spar på jordens resurser och minskar också kemikalieanvändningen. VafabMiljö har inlett ett samarbete med Human Bridge, vilket innebär att de tar över all textilinsamling på samtliga Återbruk från och med 16 januari 2018.

Behållarna på Återbruken är uppmärkta med Human Bridge egna dekaler. Här kan hushållen lämna hela och trasiga begagnade kläder, plagg, underkläder, sängkläder, handdukar, hushållstextilier. Skor som är hela (om möjligt i par och hopknutna) hattar, filtar, handväskor, bälten, accessoarer lämnas också som textilier.

I Sverige samlar vi årligen in ca 3 kilo textilier per invånare, men vi köper 13,5 kg nya textilier per invånare och år.

- Det bästa är såklart om var och en kan handla mindre nytt, kanske köpa mer second-hand och på så sätt sträva uppåt i avfallstrappan, säger Carl Doverfelt, Enhetschef Återbruken. När något ska slängas vill vi förstås att det lämnas till vår textilinsamling för återvinning. Att framställa nya textilier har en stor miljöpåverkan och kostar mycket pengar.

Human Bridge ser till att textilierna tas omhand på rätt sätt.

- Vi ser till att textilierna sorteras och att så mycket som möjligt därigenom kommer till återanvändning, säger Robert Bergman, Direktor på Human Bridge. Det är faktiskt så mycket som 95 procent som återanvänds i någon form.

Behållarna på Återbruken töms minst en gång i veckan beroende på hur mycket material som kommit in. Textilierna körs sedan vidare till Avesta och Rosersberg för omlastning. Därifrån transporteras de vidare till sorteringsanläggningar i Sverige eller Europa.

Textilierna sorteras i fyra olika kategorier. Det är högklassig second-hand som kan säljas, lite sämre second-hand som går till biståndsorganisationer, återvinning till exempel till bilklädsel och slutligen förbränning som är ca 5 procent.

För mer information, kontakta gärna VafabMiljö Kommunalförbund eller Human Bridge

Carl Doverfelt, Enhetschef Återbruken VafabMiljö, telefon 021-39 35 62,
e-post carl.doverfelt@vafabmiljo.se