VafabMiljö-dagen

Invigning av landets mest moderna lakvattenrenings-anläggning och full fart för stora och små på VafabMiljö-dagen

Lördagen den 10 september bjuder VafabMiljö in till öppet hus, VafabMiljö-dagen. Temat för dagen är En giftfri miljö. Sara Johansson, som driver bloggen Saras Eviga, föreläser och tipsar om vad vi som privatpersoner kan göra för att minska kemikalierna hemma. VafabMiljös nya reningsverk för lakvatten invigs under dagen. Det blir guidning av biogasanläggningen och massor av aktiviteter för såväl barn som vuxna. Farbror Bengt och hans sopbil är på plats under hela dagen och på eftermiddagen bjuder Vattenmannen och Speed på en barnföreställning om miljön. Och mer därtill.

Datum: 2016-09-10

Tid: 11.00 – 15.00

Plats: Gryta avfallsstation, Returvägen 20 i Västerås

Hålltider för dagen

11.30Buss till guidning av biogasanläggningen 12.00Föredrag, Sara Johansson, Skapa en giftminimerad miljö13.00Buss till invigningen av VafabMiljös nya lakvattenreningsanläggningCarina Färm, VD, och styrelsens ordförande Yngre Wernersson inviger ochdärefter visas anläggningen 13.30Barnföreställningen Vattenmannen och Speed 14.00Buss till andra guidningen av biogasanläggningen 15.00VafabMiljö-dagen avslutas

Fler punkter på programmet:

• Visning och provsittning av sopbilar, lastare och den nya höghastighetskrossen
  • Uppvisning i materialhantering
  • Försäljning av kuddar, väskor och andra produkter av återvunnet material
  • Tipspromenad
  • Västerås stad, Mälarenergi och PantaMera är på plats
  • Trubaduren Stefan Rapo underhåller
  • Frågor om källsortering, kärl och annat besvaras av medarbetare på Kundservice
  • Pysselverkstad; gör vimplar av gamla gardiner och egen kemikaliefri deodorant

Varmt välkommen!

Karta, så hittar du hit
    Cykla från stan

För mer information, kontakta oss gärnaCarina Färm, VD, telefon: 076-569 35 95, e-post: carina.farm@vafabmiljo.se

Eva Favaro, Tf kommunikationschef, telefon:072-147 71 55, e-post: eva.favaro@vafabmiljo.se

Torbjörn Ånger, Projektledare lakvattenreningsanläggningen, telefon: 076-569 35 63, torbjorn.anger@vafabmiljo.se

Kort fakta om lakvattenreningsanläggningen

Deponier, nya som gamla, utsätts för regn, snösmältning och kemiska processer då vatten sipprar genom avfallet och sköljer ur olika föroreningar. Vattnet måste tas om hand och renas vilket görs i en lakvattenreningsanläggning, en så kallad SBR-reaktor, Sequencing Batch Reactor, eller Satsvis Biologisk Rening på svenska. Tidigare har lakvattnet från Gryta avfallsstation tagits om hand av stadens reningsverk, nu renar vi allt själva. Den nya anläggningen består av dammar med 10 500 kubikmeter vardera. Dessa är förenade med den gamla dammen och tillsammans får de en kapacitet att hantera 25 000 kubikmeter lakvatten. Reningsprocessen går kortfattat ut på att lakvatten pumpas in i en reaktor där slam bestående av mikroorganismer omvandlar det kväverika lakvattnet till kvävgas. Mikroorganismerna vill ha syre, näring och värme. När den reningsprocessen i reaktorn är klar pumpas vattnet vidare till ett sandfilter. Därefter, och efter noggranna provtagningar, är vattnet så rent att det kan pumpas ut direkt i Svartån.

Det som skiljer VafabMiljös anläggning mot övriga i landet är att reaktorerna är isolerade och takförsedda vilket minskar energiåtgången och gör nedbrytningsprocessen mer effektiv när temperaturen för mikroorganismerna hålls jämn.

VafabMiljö arbetar med hållbar och miljöriktig avfallshantering.Kommunerna i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i VafabMiljö Kommunalförbund. Inom denna region bor ca 300.000 människor och här finns över 10.000 företag som ”producerar” avfall.