Nytt rekord - VafabMiljö träffade 11 400 elever under 2012

Nytt rekord - VafabMiljö träffade 11 400 elever under 2012

VafabMiljö har informerat skolelever om avfall och miljöfrågor sedan 80-talet. Under 2012 slogs alla tidigare rekord. 11400 elever fick information antingen ute i skolorna eller på studiebesök hos VafabMiljö. Nära 1 200 övriga besök togs också emot.

Varje år besöker VafabMiljö skolor för att ge information om kretslopp, källsortering samt vad som händer med vårt avfall som sorteras ut. På senare år har även frågor om avfallsminimering och återanvändning blivit aktuella.

-  Informationen om avfall har varit populär genom åren. Det är ofta samma lärare som kommer tillbaka och bokar för sina nya klasser. Vi ser det som ett långsiktigt arbete, kan vi nå barnen i unga år så får de med sig en kunskap upp i åren. En del barn träffar vi också fler gånger under deras skolgång, säger Åsa Lindén, informatör. Det är fascinerande hur duktiga även små barn är. Det finns sexåringar som vet att det blir biogas från matavfallet vi samlar in i de bruna papperspåsarna.

Av de 11400 eleverna träffar VafabMiljö totalt 1360 vuxna elever. Bland annat de som läser Svenska för invandrare, totalt 930 elever.

Andra grupper

Många vill också komma hit på studiebesök, inte minst från andra delar av världen. Det är Växtkrafts biogasanläggning som lockar mest. Under 2012 hade vi besök från bland annat Bolivia, USA, Ryssland och Botswana. Besökarna tycker det är fascinerande att hushållen är så bra på att sortera. De blir även imponerade av kretsloppet, att matresterna rötas och blir biogas samt miljövänligt gödsel till åkermark.

Antal skolelever VafabMiljö träffat per kommun

Västerås

Arboga

Enköping

Fagersta

Hallstahammar

Heby

Kungsör

Köping

Norberg

Sala

Skinnskatteberg

Surahammar

Summa:

Välkommen att följa med en skolinformatör ut på besök i någon skola.

Vill ni veta mer kontakta gärna:

Åsa Linden, informatör tfn 021-393564

Annika Westerberg, informationschef tfn 021-393569