Vik i hop påsen för matavfall ordentligt och ställ kärlen i skuggan om det är möjligt.

Praktiska tips för avfall under sommaren

Sommar och värme gör att det kan vara lägligt att se till sopkärl och hantering av matavfall för att det ska fungera bra och minska risken för lukt och flugor. Här kommer några bra tips från VafabMiljö.

Visst är det härligt med sommar och värme! För att det ska fungera så bra som möjligt med ditt avfall under sommaren så kommer här våra bästa tips:

• Se över platsen där du har dina kärl. Är det möjligt att ha dem i skuggan så är det bättre än i direkt solljus när det är varmt ute.
  • Spola gärna ur dina kärl då och då. Då får du bort kladd som kan locka flugor. Du kan också spraya lite ättika i kärlet.
  • Låt vått avfall rinna av i diskhon innan det läggs i påsen. Har du blött avfall kan du ta två påsar eller lägg en bit äggkartong i botten av påsen. Du kan även lägga lite tidningspapper i påsen.
  • Använd påshållare. Den gör att avfallet ventileras och fuktighet minskar.
  • Var noga med att vika ihop papperspåsen med matavfall ordentligt innan du lägger den i kärlet, fyll inte påsen mer än till ¾-delar. Om matavfall rinner ut luktar det illa.
  • Gå ut med påsen ofta, minst 2-3 gånger i veckan under sommaren.

Här är några tips man kan ta till om man vill veta ännu mer! Det är lite överkurs! Räk- och kräftskal kan lukta illa. Om du sköljer dem i ett durkslag och slår om lite tidningspapper innan du lägger allt i påsen minskar risk för lukt. Vi har även fått tips från en kund som lägger räkskalen i frysen tills det är dags för hämtning av matavfallet.

Papperspåsar och påshållare finns på de flesta Återbruk.

VafabMiljö önskar Glad Sommar!

För mer information och bilder, kontakta gärna:

Eva Favaro, avdelningschef Hållbarhet och Kommunikation, e-post eva.favaro@vafabmiljo.se

tfn 021-39 92 58

VafabMiljö arbetar med hållbar och miljöriktig avfallshantering.Kommunerna i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i VafabMiljö Kommunalförbund. Inom denna region finns ca 155 000 hushåll och här finns över 16 000 företag som ”producerar” avfall.