Ren bil, renare miljö

Ren bil, renare miljö

Till helgen den 25-26 april är det Stora Biltvättarhelgen! Passa på att ta bilen till en biltvätt istället för att tvätta på gatan eller garageuppfarten! Varje år sker ungefär 20 miljoner biltvättar direkt på gatan i Sverige. Det innebär att olja, giftiga tungmetaller och asfaltsrester rinner rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Ämnen som är skadliga för både människa och miljö, och svåra för naturen att bryta ner.

-Det finns många myter om biltvätt, säger Karin Söderström hållbarhetschef vid Vakin. Jag får ofta höra: Att tvätta bilen på gatan är ju inte värre än när det regnar på bilen. Det låter ganska logiskt men det stämmer inte alls. Regnvatten löser inte bort miljöfarliga olje- och asfaltsrester som fastnat på din bil. För det behövs bilvårdsprodukter som i sin tur ofta innehåller miljö- och hälsofarliga ämnen. Om du tvättar din bil på en biltvätt som är utrustad för att ta hand om olja och kemikalier från bilen så drabbas inte vår natur av dessa.

Vakin vill bidra till ett förändrat beteende kring hur vi tvättar våra bilar. Bäst är att tvätta bilen på en biltvätt där vattnet renas innan det släpps vidare. Sämst ur miljösynpunkt är att tvätta bilen på gatan eller garageuppfarten så att vattnet orenat rinner ner i en dagvattenbrunn och sedan rakt ut i närmaste vattendrag.

– Om man inte har tillgång till en tvätthall är det minst dåliga att tvätta bilen på gräs eller grus. Då fastnar föroreningarna i det översta jordlagret medan vattnet fortsätter ned i marken och filtreras grovt innan det når olika vattendrag eller grundvattnet, avslutar Karin Söderström.

Det är vi, som på uppdrag av Umeå och Vindelns kommuner, förser invånarna med dricksvatten, hanterar hushållens avfall och arbetar för en hållbar utveckling. Vår verksamhet bedrivs inom avdelningarna, Vatten & Avlopp samt Avfall & Återvinning. Inom Vakin arbetar 150 personer och under 2018 var omsättningen 365 miljoner kronor. Verksamheten är taxefinansierad och taxorna är enligt lag baserade på självkostnadsprincipen.