TjejVasan 2011 redan fulltecknad – nytt anmälningsrekord!

TjejVasan 2011 redan fulltecknad – nytt anmälningsrekord!

Världens största skidlopp för bara tjejer är nu fulltecknat! Lördagen den 26 februari 2011 går starten i Oxberg för den 23:e TjejVasan och loppet är redan fullt, vilket innebär 8.800 anmälda deltagare. Det är nytt anmälningsrekord för TjejVasan.

– TjejVasan har så här långt varit det lopp under Vasaloppets vintervecka som haft flest förstagångsåkare. I år ser vi att en större andel än tidigare kommer tillbaka för att vara med om skidfesten. Det kan vara en av förklaringarna att loppet nu har rekorddeltagande och redan är fulltecknat, säger Per Strid som är Vasaloppets informationschef.

Den 30 kilometer långa TjejVasan åks i VasaloppsArenans mest lättåkta del. Hejaklackarna är påfallande många och publikstödet stort, både för elitåkare och motionärer. Starten för TjejVasans tävlingsklass går klockan 10.00. Sedan finns i motionsklassen ytterligare elva startgrupper som startar i 15-minutersintervall. Anledningen till att fler deltagare inte kan tas emot är att startproceduren då måste göras om. Det blir helt enkelt för fullt i spåret mellan Oxberg och Mora.

Men den som nu grämer sig över att ha missat att anmäla sig har ett fullgott alternativ dagen innan TjejVasan: På fredagen den 25 februari kan man nämligen åka den lika långa KortVasan som också startar i Oxberg och har målgång i Mora. I KortVasan finns fortfarande drygt 2.000 lediga platser kvar. I KortVasan får tjejerna förstås även manligt sällskap i spåret. Just nu är cirka 40 % av de anmälda i KortVasan tjejer...

Förstapriset i TjejVasan 2011 är 50.000 kronor. Skulle segraren dessutom slå gällande rekordtid väntar en ny bil i form av en VW Passat. Rekordtiden är från 2008 då Susanne Nyström vann på 1,18,30.

FAKTA/Segrare i TjejVasan genom tiderna
2008  Susanne Nyström, Piteå Elit SK
2009  Susanne Nyström, Piteå Elit SK
2010  Susanne Nyström, IFK Mora SK