Vasaloppets vintervecka 2018 i siffror – på söndag öppnar anmälan till 2019

Vasaloppets vintervecka 2018 i siffror – på söndag öppnar anmälan till 2019

För nionde året i följd kan Vasaloppet konstatera att mer än femtio tusen deltagare lyckades genomföra sitt lopp i vinterveckan. I år nådde 52 912 (inräknat alla fem deltagare i Stafettvasan) målet i Mora. Dessa åkte sammanlagt lite mer än tre miljoner kilometer på sina skidor. 3 928 deltagare bröt sitt lopp och totalt räknades 66 700 anmälda deltagare in, inräknat 745 deltagare i Barnens Vasalopp skidor.

Sammanfattande statistik från Vasaloppets vintervecka 2018:

- Tio lopp under tio dagar lockade i år 65 955 anmälda deltagare (exklusive Barnens Vasalopp skidor) från 70 nationer. Som en decenniejämförelse var 66 582 anmälda år 2017, 68 024 år 2016, 67 126 år 2015, 67 435 år 2014, 66 212 år 2013, 63 142 år 2012, 59 161 år 2011, 57 560 år 2010 och 48 184 år 2009.

- 56 840 startade och 3 928 bröt sitt lopp. Det innebär att det var nästan dubbelt så många som bröt sitt lopp 2018 jämfört med 2017. Men så var det också en ovanligt kylig vintervecka. 52 912 tog sig i mål (inklusive Stafettvasans fem sträckor), vilket gör att det var nionde året i följd som över 50 000 skidåkare nådde målet i Mora.

- De som åkte i mål i loppen åkte en sammanlagd sträcka på 3 011 474 kilometer (ej inräknat Barnens Vasalopp skidor)! Det motsvarar 75 varv runt planeten Jorden!

- Cirka 34 procent av de startande var kvinnor och cirka 66 procent män.

- 88 procent av deltagarna kom från Sverige och 12 procent var från 69 övriga nationer. (Nytt nationsrekord!)

- Totalt diskvalificerades 19 åkare i Vasaloppet för otillåten åkteknik och en för att ha hindrat en annan åkare. Ett tiotal deltagare tilldelades 15 minuters tidstillägg på grund av nedskräpning. När det gäller nedskräpning i spåret kan Vasaloppet konstatera att det i alla lopp var väldigt lite nedskräpning förutom just i Vasaloppet där det tyvärr var en försämring jämfört med föregående år.

- Det gjordes 24 982 resor med Vasaloppets egna bussar till start och från mål jämfört med 23 764 resor 2017. En omfattande bussorganisation som gör det bekvämt för deltagarna och som minskar bilåkandet under loppdagarna.

- I snitt hade Sveriges Televisions fem timmar långa Vasaloppssändning den 4 mars 1 915 000 TV-tittare vilket är den högsta siffran sedan 2014. Totalt 35,0 procent av befolkningen (3 378 000 tittare) var in och såg minst tre minuter av direktsändningen på söndagsförmiddagen! Redan klockan 07.30 var 789 000 morgonpigga tittare uppe och såg den inledande halvtimmen från Sälen innan start. Sedan på eftermiddagen – när loppet sammanfattades från studion i Mora och motionärerna var i fokus och intervjuades i Evertsberg, i Oxberg samt i målet – satt i snitt 572 000 tittare framför TV:n under den två timmar långa sändningen!

- Sändningen i SVT Play med de åkande reportrarna Johanna Ojala och Brita Zackari hade cirka 200 000 strömstarter och huvudsändningen i SVT Play hade 211 000 strömstarter.

- Tjejvasan, som för sjunde året i rad direktsändes från start till mål, sågs av i snitt 175 000. Totalt 577 000 personer tittade på någon del av sändningen. (OS-finalen i curling, där de svenska herrarna för första gången någonsin spelade en OS-final, sågs samtidigt av miljonpublik i en annan kanal...)

- Vasaloppets egen nya Playtjänst www.vasaloppet.tv med livestreaming, klipp och målgångar, hade totalt 278 873 tittare under hela vinterveckan.

- Vasaloppets hemsida vasaloppet.se hade 4 865 000 miljoner sidvisningar och 879 000 unika besökare under Vasaloppets vintervecka 23 februari–4 mars. Resultatsidan results.vasaloppet.se hade 14 100 000 sidvisningar och 496 000 unika besökare under samma period. (Enbart under själva Vasaloppssöndagen hade vasaloppet.se 1 524 808 sidvisningar och 419 672 unika besökare och resultatsidan 6 951 564.)

- Appen, Vasaloppet vinter 2018, hade 123 568 nedladdningar.

- Tre olika nationer tog hem de tre stora kransarna under Vasaloppets vintervecka: Andreas Nygaard från Norge vann Vasaloppets herrklass, Lina Korsgren från Sverige vann damklassen (hon hade bara 96 herrar före sig) och Katerina Smutná från Tjeckien vann Tjejvasan.

- Bland övriga uppmärksammade åkare som tog sig i mål under Vasaloppets vintervecka 2018 fanns exempelvis Johan Olsson, med flera OS-och VM-guld i längdskidor. Johan slutförde med Vasaloppet det fjärde delmomentet i En Svensk Klassiker genom att bli 126:e man i mål på 4.47.45. Johans totala klassikertid blev därmed 15.07.29, vilket är den 10:e snabbaste registrerade Klassikertiden genom tiderna, enligt En Svensk Klassiker.

Triatleten Annie Thorén som siktade på att slå damrekordet i En Svensk Klassiker lyckades med det. Hon åkte Öppet Spår söndag på 6.23.33 och fick den totala tiden 16.16.18. Hon förbättrade damrekordet med 10 minuter och 34 sekunder.

Skidlegendaren Gunde Svan åkte Vasaloppet för tredje gången. Han coachade en deltagare i Team Preem och fick tiden 10.22.02. Äventyraren och inspiratören Aron Andersson, som åker i sitski, fick tiden 10.05.20 i Vasaloppet. Då hör det till saken att Aron också åkte Nattvasan ett dygn tidigare, på 10.30.00!

Elitcyklisten Emil Lindgren, som i sina sju starter i Cykelvasan aldrig varit sämre än sexa, åkte nu från Sälen till Mora på skidor för första gången, på 6.56.24. Kalle Zackari Wahlström, som höll årets högtidstal i Mora kyrka, åkte på 7.26.15. De SVT-åkande reportrarna Brita Zackari och Johanna Ojala kom bägge i mål på tiden 11.42.39.

- H.K.H. Prinsessan Sofia åkte Tjejvasan på tiden 3.31.14.

- Snabbaste 50-åring (H50) i Vasaloppet 2018 blev Per-Olov Svahn, Boxholm, på 78:e plats med tiden 4.39.58. Snabbaste dam i D50 blev Anna Svärdström, Sundbyberg, på 39:e plats på 5.47.01.

- Veteran blir man om man har åkt minst 30 lopp (Vasaloppet eller Öppet Spår). 26 herrar och en dam blev veteraner 2018. 13 deltagare klarade av sitt 40:e lopp och fem klarade av sitt 50:e lopp. 84-årige Börje Karlsson, Landsbro, klarade sitt 59:e Vasalopp på tiden 11.16.07. Snabbaste herrveteran i Vasaloppet 2018 var Mats Mattes från Edsbyn, 5.21.21, medan snabbaste damveteran var Eivor Johansson från Navåsen, 8.03.06.

- 3 054 herrar och 181 damer fick medalj i Vasaloppet. De som åker på segrartiden plus 50 procent erhåller medaljen. Medaljtiden 2018 blev för herrar 6.36.54 och för damer 7.02.45.

- 24 350 deltagare har chans att genomföra Vasaloppstrippeln 90 i år. Så många fullföljde nämligen något av 90-kilometersloppen Vasaloppet, Öppet Spår söndag eller Öppet Spår måndag. För att klara Vasaloppstrippeln 90 ska de också klara Cykelvasan 90 eller Cykelvasan Öppet Spår samt slutligen Ultravasan 90. (Nattvasan ingår inte som ett lopp i Vasaloppstrippeln 90.)

- 3 193 deltagare genomförde Halvvasan. Dessa kan klara Vasaloppstrippeln 45 om de i sommar deltar i Cykelvasan 45 och Ultravasan 45.

- Omkring 3 000 funktionärer gjorde det möjligt! Stort tack till dem alla!

- Anmälan till det 95:e Vasaloppet och Vasaloppets vintervecka 2019 öppnar söndagen den 18 mars 2018. Kl. 09.00 öppnar anmälan till Stafettvasan, Nattvasan och Vasaloppet och 10.00 öppnar anmälan till Kortvasan, Tjejvasan, Öppet Spår söndag och Öppet Spår måndag samt Halvvasan på www.vasaloppet.se. (Anmälan till Blåbärsloppet, Ungdomsvasan och Barnens Vasalopp skidor öppnar vid senare tillfälle.)

- Till Vasaloppets sommarvecka 2018 är just nu över 20 500 anmälda!

----------------------------------------------------------------------------------

FAKTA/Vasaloppets Vintervecka 2018

Sponsorkvoter/efteranmälningar gör att den faktiska siffran nedan i vissa fall är högre än angivet anmälningstak.

Lopp anmälda startande brytande i mål
Kortvasan 7023 5867 82 5785
Tjejvasan 7618 6457 84 6373
Ungdomsvasan 535 467 7 460
Öppet Spår söndag 8439 7276 909 6367
Öppet Spår måndag 5429 4949 692 4257
Halvvasan 4088 3275 82 3193
Stafettvasan Lag 2448 2024 26 1998
Nattvasan Deltagare 2734 1958 618 1340
Blåbärsloppet 808 677 1 676
Barnens Vasalopp 745 745 0 745
Vasaloppet 17041 15049 1323 13726
Totalt Vasaloppets vintervecka 2018 56908 48744 3824 44920
inkl Stafettvasans 5 sträckor 66700 56840 3928 52912

Fotnot: I Barnens Vasalopp skidor (för åldrarna 3–10 år) åkte 253 barn i Sälen och 492 i Mora, totalt alltså 745.

Mycket mera fakta, historik, listor och tabeller kring Vasaloppet genom tiderna finns i Vasaloppets Faktaguide 2018:

Kommande arrangemang i Vasaloppsarenan:

Vasaloppets sommarvecka 2018

Fre 10 aug: Cykelvasan Öppet Spår. 94 km. Start Sälen
Fre 10 aug: Cykelvasasprinten. 1 km. Lindvallen, Sälen
Lör 11 aug: Cykelvasan 90. 94 km. Start Sälen
Sön 12 aug: Cykelvasan 30. 32 km. Start Oxberg
Sön 12 aug: Ungdomscykelvasan. 32 km. Start Oxberg
Sön 12 aug: Cykelvasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 18 aug: Ultravasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 18 aug: Ultravasan 90. 90 km. Start Sälen
Lör 18 aug: Vasastafetten. 4,5–15 km. Löparstafett för tiomannalag. Start Sälen
Lör 18 aug: Vasakvartetten. 19,1–24,2 km. Löparstafett för fyramannalag. Start Sälen

Vasaloppets vintervecka 2019
Fre 22 feb: Kortvasan. 30 km. Start Oxberg.
Lör 23 feb: Tjejvasan. 30 km. Start Oxberg.
Sön 24 feb: Ungdomsvasan. 9/19 km Start Eldris/Hökberg.
Sön 24 feb: Öppet Spår söndag. 90 km. Start Sälen.
Mån 25 feb: Öppet Spår måndag. 90 km. Start Sälen.
Tis 26 feb: Halvvasan. 45 km. Start Oxberg.
Fre 1 mar: Stafettvasan. 9–24 km. Femmannalag. Start Sälen.
Fre 1 mar: Nattvasan. 90 km. Tvåmannalag. Start Sälen.
Lör 2 mar: Blåbärsloppet. 9 km. Start Eldris.
Sön 3 mar: Vasaloppet. 90 km. Start Sälen.

Högupplösta bilder från Vasaloppet:

Text och bilder är för fri publicering.

Camilla Sandy, pressansvarig
camilla.sandy@vasaloppet.se

Mer om Vasaloppet?
Pressrum: mynewsdesk.com/se/pressroom/vasaloppet
Facebook: facebook.com/vasaloppetofficial
Instagram: @vasaloppet
Twitter: @vasaloppet

Vasaloppet är världens största långlopp på skidor. Vasaloppets vintervecka med längdskidåkning och Vasaloppets sommarvecka med mountainbikecykling och löpning lockar årligen nära 100 000 anmälda deltagare.Sedan starten 1922 har över 1,4 miljoner deltagare passerat målportalen i Mora. Vasaloppet är en ideell verksamhet som ägs av IFK Mora och Sälens IF. En motor för folkhälsa och föreningsliv, i fäders spår för framtids segrar!