Västerås Cityfestival slår återigen publikrekord

Årets Cityfestival blev återigen en publiksuccé. Artistuppställningen på Mimerscenen lockade ännu fler besökare än tidigare år. Under festivaldagarna (torsdag-lördag) besöktes det entrébelagda Fiskartorgsområdet av fler än 32 000 personer.

Konserten med Magnus Uggla på lördagskvällen är Västerås mest välbesökta konsert någonsin. Västerås Eurovison Song Contest vinnare Loreen sjöng och hyllades inför ett så gott som fullt Fiskartorgsområde trots regn.

Festivalen var i övrigt välbesökt med nya lockade inslag som exempelvis barnstråket i Vasaparken med attraktioner och teaterföreställningar, akustiska Musikfestivalen, Plutos Clubscen med DJ akter, babyrejv, Segways och Zoomcamp, vattenskoteruppvisning samt Motodrom uppvisning.

- Årets val av artister verkar ha fallit besökarna i smaken. Jag är nöjd med publiktillströmningen trots att vi inte hade hunnit att annonsera ut The Soundtrack of Our Lives spelning fullt ut. Nu utvärderar vi och ser vad som kan förbättras och utvecklas ytterligare till nästa år säger Alf Westerdahl, huvudansvarig för Västerås Cityfestival på Västerås & Co.

Datum för nästa års Västerås Cityfestival är 27-29 juni 2013.

För mer information kontakta:

Alf Westerdahl, huvudansvarig för Västerås Cityfestival, Västerås & Co, 021-39 01 15

Linda Jonas, PR-ansvarig, Västerås & Co, 021-39 01 14