Västerås Cityfestivals program 2011

30 juni-2 juli är det festivaldags i Västerås. I år kan vi presentera fler aktiviteter och vi har satsat mer än någonsin på artisterna. Nyheter för i år är att Mix Megapol livesänder två dagar nationellt från festivalen, Festival TV sänds från Igor, Anton Körberg och Peder Lamm är konferencierer, Peder värderar föremål, Sigmas Dansbana med dansbands- och discokvällar, Trapprace samt veteranbilsrally.

Helkvällar på vår största scen Mälarenergiscenen (Fiskartorget):
  Daniel Adams-Ray & Looptroop Rockers
1/7  Thomas Di Leva & The Ark, Utdelning av pris för Västerås Vardagshjälte
2/7  September & Petter, Utdelning av pris för Årets uteservering

30/6 och 1/7 Konferencier Anton Körberg
Anton Körberg har morgonshowen "Morronrock" tillsammans med Jonas i radiokanalen Rockklassiker. Han har tidigare jobbat mycket med TV och har gjort radio sedan 2007.
2/7 Konferencier Peder Lamm
Den kände och kunnige antik- och värderingsexperten Peder Lamm kommer att hålla i trådarna denna kväll.

Pluto´s Festivaltält (Fiskartorget)
I Pluto´s festivaltält kommer det att bjudas på massor av underhållning, god mat från Pluto´s egna kolgrill och After Work alla festivaldagar. På kvällarna kan du även njuta av artisterna på Mälarenergiscenen från tältet.
30/6  16.30 Festivalinvigningstal av Ulla Persson. Vi3 och Partybandet Skream
1/7  Marmeladorkestern och Partybandet Skream
2/7  Pumpbolaget och partbandet Skream

Familjeparken Åasen (Stadsparken)
Stadsparken förvandlas till Familjeparken Åasen som är parken för alla barn och barnfamiljer under festivalen. Dagligen kommer ett slöjdtält med pedagoger, ”Vi gör en tavla tillsammans”, Hitta vilse och Baya Maya studio- spela in en cd att finnas. Likaså Funballz, hoppborgar och tivoliattraktioner. Förutom dessa sker en del specifika aktiviteter några av dagarna:
30/6  Nintendotält, barnteater- ANIARA och Roboten Giraff
1/7  Pröva på Cirkus, Nintendotält, Sjung med Pettson
2/7  Pröva på Cirkus, Cirkusshow med Cirkusgruppen Run-Away

Fairtrade Cityscenen (Sigmatorget)
På denna fartfyllda scen utlovas fullt ös med lokala band och artister som kommer att stå på scen för att underhålla publiken.
30/6  021-Live anordnar program med lokala band. Populära hip/hop bandet Mind Kaos med The Royal Nelson & Dj2Much och Köza och hardcore/metal bandet Seventribe står för några av akterna.
1/7  Kärlek mellan UKM (Ung Kultur Möts) festivalen där alla konstformer får plats och Musik Direkt tävlingen där de kommande stora musikerna får växa och ta plats. Under fem timmar intas Fairtrade Cityscenen av unga kreativa härliga artister från Västmanland. Vinnaren i Musik Direkt avslutar.

Sigmas Balkongscen (Sigmatorget)
2/7  Mitt i Smeten (Electric Night) är dagen då den elektroniska dansmusiken tar över city. Fram till kl. 23.00 intar de Sigmas Balkongscen där DJs och liveakter bjuder på djupa härliga sounds och nedanför förvandlas torget till dansgolv. Därefter flyttar de in i runda baren på Pluto.12 timmar fyllda av kärlek, glädje sol, underbar musik, härlig deco och fantastiska människor.

Sigmas Dansbana (Stora Torget)
30/6  Danskavalkad-SHOW med lokala dansskolor, föreningar och dansartister samt prova-på aktiviteter. Kvällen avslutas med Zumbaparty, Västerås längsta Zumbapass med flera olika instruktörer.
1/7  Dansuppvisningar och workshops samt dansbandskväll med Gideons orkester
2/7  Peder Lamm från Antikrundan värderar dina föremål. Dansuppvisningar och workshops samt dansbandskväll med Gideons orkester och Disco à la 70-tal till bandet Discotation.

Bondtorget & Stora Torget
Här kan du dagligen botanisera bland antikviteter & kuriosa, uppleva konst och olika hantverk samt njuta av dofterna och färgerna från den populära Europamarknaden och Västerås dagliga torghandlare. Specifika aktiviteter:
30/6 FIVA WORLD RALLY- internationellt veteranbilsrally passerar Stora Torget.
2/7 Peder Lamm från Antikrundan värderar dina föremål (Sigmas dansbana)

Gator & Torg
Butiker flyttar ut i festivalvimlet och många restauranger och caféer utökar sina uteserveringar. Kringresande marknadshandlare bjuder ut sina varor i marknadsstånd.  Festival TV direktsänds från Igor. Tivoli och attraktioner.
30/6 och 1/7 livesänder Mix Megapol nationellt till 2.5 miljoner veckolyssnare från festivalen i Västerås.
1/7  DU KAN RUN- trapprace i Skrapan
2/7  Ankrace- start vid Apotekarbron

Festivalpass till Fiskartorgsområdet: 50 kr/dag, säljes via ticnet.se och Västerås Turistbyrå samt vid entréerna under festivaldagarna. För tider och fullständigt program se: www.vasterascityfestival.se

Pressackreditering till Mälarenergiscenen: www.vasterasmalarstaden.se/accreditation.asp