Coyam - Hyllad årgång nu i lager

Coyam - Hyllad årgång nu i lager

Coyam består av sex olika druvor där basen alltid består av minst 30% Syrah som i denna årgång kombineras med druvorna Carmenere, Merlot, Cabernet Sauvignon, Mourvedre och Malbec. Målet är att få ut det bästa av varje druvas unika karaktär och samtidigt behålla stil och kvalitet. Samtliga druvor är ekologiskt och biodynamiskt odlade.

Druvorna odlas på vingården Los Robles som ligger i söderläge, 245 meter ö.h. Området har alluvial jordmån, en medeltemperatur på 22°c och stora temperaturskillnader mellan natt och dag sommartid. Temperaturen var denna säsong något högre än tidigare år och nederbörden var låg med endast 395mm regn vilket medförde att druvorna skördades 2 veckor tidigare än normalt. De var i mycket gott skick med hög koncentration och en härlig fräschhet.

Coyam betyder ekskog på Mapuche-folkets språk; Mapudungún. Namnet för tankarna till de majestätiska träden som efter århundraden fortfarande omger vingårdarna där Coyams druvor odlas. På 2012-års etikett har Emiliana valt att göra denna koppling tydligare. Även namnet på vingården, Los Robles, betyder ek på spanska och Los Robles är också namnet på en av Chiles mest nordliga ekskogar där Emilianas grundare Jose Guilisasti fann inspirationen till att skapa Emiliana. Som en hyllning till Jose har man valt att rista in hans namn i barken på etiketten.

Coyam 2012
Art.nr: 79385 (beställningssortimentet)
Pris: 179 kr (75cl)
Druvor: 39% Syrah, 32% Carménère, 17% Merlot, 9% Cabernet Sauvignon, 2% Mourvedre, 1% Malbec
Ursprung: Colchagua Valley
Vinmakare: Alvaro Espinoza
Produktionsmetod: Vinet har lagrats på 80% franska- och 20% amerikanska ekfat i 13 månader.
Doft och smak: Ett fylligt vin med doft av jordgubbar, röda- och svarta vinbär samt toner av vanilj, viol och lakrits. Vinet har en bra balans, mogna tanniner, välbalanserad syra och en lång eftersmak.
Syra: 5,15 g/l
Socker: 2,14 g/l
Alkohol: 14,5 %

Lagring: Vinet kan lagras i upp till 14 år

Utmärkelser:

• Guldmedalj - Berliner Wein Trophy 2015
  • Guldmedalj & Best Red of Chile - Mundus Vini Spring 2015
  • 97 poäng - Descorchados 2015
  • 95 poäng - James Suckling 2015

Emiliana Organic Vineyards grundades 1986 och är idag en av världens största ekologiska vinproducenter. Emiliana är övertygade om att man genom att arbeta med hållbara, ekologiska och biodynamiska jordbruksmetoder får friskare och mer produktiva vingårdar som i sin tur leder till en högre druvkvalitet och därmed bättre viner. Läs mer på www.emiliana.cl

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.