Fetzer Vineyards certifierade enligt B Corp

Fetzer Vineyards certifierade enligt B Corp

Vi kan stolt meddelat att Fetzer Vineyards har blivit certifierade enligt B Corp. De är därmed den största vinproducenten i världen samt den första i Kalifornien som är certifierade enligt B Corps standarder.

B Corps standarder är utvecklade av den icke vinstdrivna organisationen B-Lab som anses innefatta de högst ställda kraven på företag gällande socialt och miljömässigt ansvarstagande och transparens. B Corps vision är att omdefiniera vad det betyder att lyckas i affärer och att företagen ska eftersträva att använda sin makt till att göra det som är bäst för miljön och samhället. Ett företag som registreras som B Corp måste inte bara ta hänsyn till sina aktieägare utan till alla som påverkas av företagets verksamhet, inklusive anställda, leverantörer, samhället och miljön. Det finns idag över 1400 B Corp certifierade företag verksamma inom olika näringar och från ett 40-tal länder.

I samband med certifieringen har Fetzer också annonserat att man har som mål att innan år 2030 bli ett nettopositivt företag d.v.s. att man ger tillbaka mer till miljön och samhället än vad man tar ifrån det. Detta ska ske genom en rad högt uppställda miljömål.

”Idag är en spännande dag på vår resa till att även fortsättningsvis vara ledande inom vinindustrin gällande hållbara och ekologiska innovativa affärsmetoder” säger Giancarlo Bianchetti, VD för Fetzer Vineyards och fortsätter ”B Corp inspirerar oss att bli bäst i världen och också bäst för världen!

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.