Fler blir brottsoffer under sportlovet

Fler blir brottsoffer under sportlovet

Samtidigt som många svenskar ser fram emot sportlovsaktiviteter träder en dystrare problematik fram: inbrott. Enligt Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) anmäldes drygt 3600 inbrott under sportlovsperioden förra året. Det är dock inte alltid förlusten av ägodelar som är värst för den inbrottsdrabbade, utan den ökade otryggheten, menar Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure.

Polisen har larmat*, och BRÅ:s statistik talar klarspråk: antalet inbrott under sportlovsveckorna är många. Få talar dock om den psykiska påfrestning som ett inbrott skapar. Siri Helle på Psykologifabriken menar att inbrott förvandlar hemmet från att uppfattas som en säker plats, till att upplevas farlig.

– Att bli utsatt för inbrott kan skapa en känsla av otrygghet i brottsoffrets vardag, eftersom ens hem övergår från att vara en trygg miljö till en plats där det finns hot. Trots att bostaden är lika trygg nu som den var morgonen innan känns den plötsligt farlig. För att återfå känslan av trygghet är det bästa brottsoffret kan göra att fortsätta leva sitt liv som vanligt, eftersom hjärnan över tid lär sig att faran inte kommer tillbaka, säger Siri Helle.

Enligt BRÅ anmäldes det förra året drygt 3600 inbrott under månaderna då sportlovsveckorna äger rum. En aspekt är att potentiellt 3600 svenskar blivit bestulna på ägodelar under sportlovsperioder, men mer alarmerande är att siffran innebär potentiellt 3600 psykiskt påverkade brottsoffer. Enligt Svenskarna och Trygghet 2017, en rapport framtagen av Kantar Sifo på uppdrag av hemlarmsföretaget Verisure, uppger 42 procent av de som utsatts för inbrott att de känt sig otrygga efter incidenten. Det är inte heller alltid som otrygghetskänslan försvinner: var tredje person som uppgav att de känt sig otrygga efter inbrottet har aldrig blivit av med känslan av otrygghet. Det visar sig dock att för de som har larm återvänder känslan av trygghet betydligt fortare.

- När man pratar om inbrott är det viktigt att påminna sig om att det inte enbart är en stöld av ägodelar, utan också en stöld av vår trygghet. Under perioder som sportlovet märker vi av en ökad efterfrågan på att skaffa larm, antingen för att man vill skydda sig i förväg, eller för att man tyvärr redan blivit utsatt, säger Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure.

Om undersökningen

”Svenskarna och trygghet 2017” är baserad på en undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Verisure med ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av personer i åldern 18–74 som bor i eget hushåll. Totalt 4 200 intervjuer har genomförts med jämn spridning i Sveriges samtliga 21 län. Undersökningen genomfördes under perioden 25 september–9 oktober 2017.

För mer information, vänligen kontakta:

Theres Lakso, Kommunikationschef, Verisure Sverige

Tel. 070 – 003 60 15, press@verisure.se

Regioner

Verisure Securitas Direct är Europas ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm samt produkter och tjänster för det smarta hemmet med över 2 miljoner kunder i 14 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en professionell övervakningstjänst med en certifierad larmcentral som är öppen dygnet runt. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se