Stora skillnader i trygghet mellan kvinnor och män

Unga kvinnor fortsätter vara den del av befolkningen som känner sig mest otrygga. Det visar den nya rapporten ”Svenskarna och Trygghet 2018”, en årlig undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Verisure. Generellt sett är kvinnor mer oroliga att råka ut för situationer som inbrott och brand än männen – samtidigt är det männen som investerar i trygghetsåtgärder som larm i hemmen.

I dag, den 8 mars, infaller den internationella kvinnodagen, en dag som uppmärksammar ojämställdhet och kvinnors situation världen över. Ett område där det fortsätter råda markant skillnad mellan män och kvinnor är den upplevda otryggheten i samhället och hemmet. Det visar siffor ur den nya undersökningen ”Svenskarna och Trygghet 2018”.

Kvinnor känner sig i allmänhet mindre trygga än männen (69 % jämfört med 74 %). Särskilt unga kvinnor (18–29 år) fortsätter vara den del av befolkningen som känner sig minst trygg (59 % jämfört med 72 % för unga män). Vidare är fler än var tredje kvinna (34 %) orolig för att det ska ske ett inbrott i deras hem, jämfört med var fjärde man (24 %).

– Det finns flera faktorer som skapar en känsla av både otrygghet och maktlöshet hos framförallt yngre kvinnor i samhället. Kvinnor ges ofta trygghetfrämjande råd som nästan alltid handlar om att inte göra saker, exempelvis att inte gå ute ensam på kvällen eller låta bli att följa med främlingar. Män förväntas istället att aktivt agera och söka upp åtgärder för sin otrygghet, säger Kristina Wicksell, jämlikhetsexpert på Make Equal.

Det speglas av statistiken som visar att trots att männen generellt är mindre oroliga är det fler män som har investerat i trygghetsåtgärder som inbrottslarm i hemmet (27% jämfört med 23% för kvinnor). Mer än hälften av männen (54%) anser sig också ha kunskap om hur man ska agera vid inbrott i hemmet, medan samma siffra för kvinnor är något fler än var tredje (37%).

– Tanken på att råka ut för ett inbrott kan naturligtvis kännas obehaglig och främmande för de flesta. Att sätta sig in i rutiner och åtgärder vid inbrott gör att vi kan tänka mer rationellt om situationen skulle uppstå. Därmed blir det lättare att slippa ödsla energi på oroliga tankar. Att investera i trygghetsåtgärder som säkerhetsdörr och inbrottslarm är åtgärder som ökar känslan av trygghet, säger Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure.

Verisure är Europas ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm samt produkter och tjänster för det smarta hemmet med nästan 3 miljoner kunder i 15 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en professionell övervakningstjänst med en certifierad larmcentral som är öppen dygnet runt. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se