mPlay för TV3, TV6, TV8 och ZTV lanseras i mobilen

Nu ges mobil-TV-abonnenter hos Tele2, Telia och Tre möjlighet att se vad de vill när de vill på TV-kanalerna TV3, TV6, TV8 och ZTV. De traditionella TV-kanalerna byts ut mot TV3, TV6, TV8 och ZTV i mPlay-format.

mPlay betyder OnDemand-TV anpassat för den mobila upplevelsen. Navigeringen är snabb och enkel och utbudet består av fullängdsprogram. Det utbud som finns i mPlay blir tillgängligt i mobilen samtidigt som det sänds i TV och finns därefter tillgängligt under en period av 14 dagar. Exempel på program som kan ses via mPlay är TV3s ”Blåsningen” och ”Aschberg” från TV8.

– Vi ser att svenskar vill bestämma själva vad de ska se när de ska se det. Webben och webb-TV driver denna utveckling, och nu möjliggör vi en större valfrihet också när man ser på TV via sin mobil, säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Under fyra års tid har mobiloperatörer haft tillgång till MTGs underhållningskanaler TV3, TV6, TV8 och ZTV. Under våren 2009 lades Viasat Sport, Viasat Fotboll, Viasat Motor och Viasat Golf till, medan Viasat Hockey tillkom under hösten 2009. Idag finns sammanlagt nio TV-kanaler via mobilen hos Tele2 medan Telia och Tre har åtta TV-kanaler (ej Viasat Hockey). I juni 2009 lanserades Viasat Sport som iPhone-applikation och gick snabbt upp i topp på Sveriges mest nedladdade gratisapplikationer.

– Viasat med våra nio kanaler i mobilen har Sveriges i särklass största och mest högkvalitativa innehåll. Lanseringen av mPlaykanalerna kommer öka användarvänligheten för mobil-TV, fortsätter Hans Skarplöth.

mPlay finns tillgängligt hos Tele2 som en del av mixpaketet för 59kr/mån. Hos Telia och Tre kostar paketen 69kr/mån.

• tv3play
  • tv6play
  • tv8 play
  • viasat on demand
  • mobil-tv
  • on demand

Viasat Broadcasting är det största affärsområdet inom det internationella mediebolaget Modern Times Group MTG AB. Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även fri-TV-kanaler i Tjeckien, Ungern, Slovenien, Bulgarien, Makedonien och Ghana, betal-TV-kanaler i Central- & Östeuropa och i USA och en satellit-TV-plattform i Ukraina. MTGs TV-tillgångar når över 125 miljoner människor i 30 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag CTC Media (Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum. MTG är noterat på Nasdaq OMX Stockholm.