SVT2 HD lanseras för Viasats kunder

Den nionde december lanseras SVT2 HD för Viasats HD-TV kunder.

”Vi är riktigt glada över att stärka upp vårt HD-TV utbud med ytterligare en högkvalitativ HD-kanal i SVT2 HD” säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

”Lanseringen av SVT2 HD är ett viktigt steg i SVT:s ambition att erbjuda ett komplett HD-utbud i våra huvudkanaler. Därför är det glädjande att även Viasats kunder nu kan ta del av den här utvecklingen”, säger Per Björkman, distributionschef på SVT.

Utöver SVT2 HD erbjuder Viasat SVT1 HD, TV1000 HD, TV1000Play HD, Viasat Sport HD, Viasat Premier League HD, Nat Geo HD samt MTVN HD. SVTs HD-kanaler erbjuds utan extra kostnad till de hushåll som vill ha tillgång till kanalerna.

Programtablån för SVT2 HD är densamma som för ordinarie SVT2, utöver de regionala program där SVT2 HD till en början, av produktionstekniska skäl, visar ABC-områdets program.

• hd-tv
  • svt

Viasat Broadcasting är det största affärsområdet inom det internationella mediebolaget Modern Times Group MTG AB. Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även fri-TV-kanaler i Tjeckien, Ungern, Slovenien, Bulgarien, Makedonien och Ghana, betal-TV-kanaler i Central- & Östeuropa och i USA och en satellit-TV-plattform i Ukraina. MTGs TV-tillgångar når över 125 miljoner människor i 30 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag CTC Media (Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum. MTG är noterat på Nasdaq OMX Stockholm.