Vi tar med oss internet på semestern - för barnens skull

Mer än hälften av alla svenskar som varit på semester i sommar använder en uppkopplad dator och/eller surfplatta för att barnen skall kunna konsumera TV, film och annan underhållning. Hyrtjänster och streaming via nätet är vanliga sätt att få tag på filmunderhållning sommartid. Även hemma har barnen mycket att säga till om när det gäller val av film.

På sommaren finns tid att umgås och slappna av. Många svenskar väljer att se en film när solen gått ner, enligt en undersökning utförd av Novus på uppdrag av Viasat.

Barnen tillbringar en hel del tid med familjens prylar. Vart fjärde barn tillbringar en till två timmar per dag framför förälderns dator/smartphone eller surfplatta medan 18% tillbringar hela tre till fyra timmar med förälderns prylar.

När det är dags för semester, som drygt 40% spenderar hemma i Sverige, väljer 33% av svenskarna att ta med sig antingen sin dator och/eller mobilen och surfplattan för att se film. 31% av dessa svarar att de tar med dator, mobil och/eller surfplatta för att barnen ska ha garanterad underhållning under semestern.

På frågan vem som har störst inflytande över vilken film man ska se svarar var fjärde man att hans fru bestämmer, medan endast 17% av kvinnorna säger att mannen får välja film. Ungefär vart tionde barn får göra filmvalet enligt kvinnorna.

”Aldrig har det funnit så många möjligheter för oss som gillar film att se vad vi vill när vi vill. En bra film gör sig bäst i sällskap med vänner och familj, tycker jag, men om åsikterna kring vad man ska se går isär är det skönt att man idag kan välja själv och titta på varsin dator/mobil eller surfplatta” säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige.

Viaplay erbjuder tusentals filmer online. Filmerna streamas och kan ses via en Internetuppkopplad dator, en smartphone (iPhone/Android) eller en surfplatta. Viaplay är också tillgänglig via Viasats Internetuppkopplade digitalboxar.

1015 intervjuer är utförda av Novus på uppdrag av Viasat. Undersökningen genomfördes mellan 16 juni och 21 juni.

• film

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTGAB, det internationella mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Viasat Broadcasting underhåller människor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Tjeckien, Bulgarien, Makedonien, Ghana, Ryssland, Polen, Rumänien, Vitryssland, Moldavien, Georgien, Ukraina, Kazakstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, Armenien, Azerbaijan, Slovakien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Kenya, Nigeria och USA.