Viasat Brodcasting förnyar flera avtal med NBCUniversal International Television Distribution

Den internationella mediekoncernen, Modern Times Group MTG AB (publ.), meddelande idag att Viasat Broadcasting har förnyat två separata licensavtal med NBCUniversal International Television Distribution. Avtalen gäller distribution av NBCUniversals innehåll för både fri-TV och betal-TV.

Det första licensavtalet med NBCUniversal International Television Distribution gäller exklusiva fri-TV-rättigheter i Sverige, Norge och Danmark och avser både aktuella filmer och filmer från NBCUniversals bibliotek, med även drama och reality TV-serier. Avtalet har ingåtts i partnerskap med public service-bolagen i de nordiska länderna, SVT i Sverige, NRK i Norge och DR i Danmark.

Det andra licensavtalet med NBCUniversal International Television Distribution gäller exklusiva rättigheter för betal-TV och video-on-demand i Sverige, Norge, Danmark och Finland och avser både aktuella filmer och filmer från NBCUniversals bibliotek. Filmerna från NBCUniversal kommer finnas tillgängliga på Viasat Films kanaler samt på onlinetjänsten Viaplay.

NBCUniversals breda utbud innehåller storfilmer som, Snow White and the Huntsman, Lorax, Safe House, The Bourne Legacy och Ted. NBCUniversals biblioteksutbud innehåller ett brett utbud av filmer, som till exempel Mamma Mia!, På Smällen, Försoningen, Mr. Beans semester, Notting Hill, Gladiator, Mumiens hämnd och Fast & Furious.

NBCUniversals utbud av TV-serier inkluderar titlar så som House, Grimm, Law & Order: Special Victims Unit, Emmy®-vinnaren Downtown Abbey samt de kommande serierna Chicago Fire, Go On och The Mindy Project.

-       NBCUniversal producerar bland det bästa innehållet i världen och vi glädjer oss åt att vi nu kan addera deras TV-serier och filmer på våra plattformar. Avtalet stärker vår position inom både fri-TV och betal-TV och kommer även stärka våra tablåer avsevärt. Våra fri-TV kanaler, betal-TV kanaler och vårt online-erbjudande ses av människor över hela Norden och detta innehåll gör att vi både kan attrahera nya kunder så väl som behålla tittarna vi redan har på våra kanaler, säger Hans-Holger Albrecht VD MTG

• viasat film
  • on demand