Viasat Brodcasting skriver exklusivt flerårigt avtal med Nordisk Film

Den internationella mediekoncernen, Modern Times Group MTG AB (publ.), meddelande idag att Viasat Broadcasting har förlängt ett flerårigt licensavtal med Nordisk Film. Avtalet gäller det första betal-TV-fönstret samt filmer från Nordisk Films bibliotek och avser betal-TV för Sverige, Norge, Danmark och Finland. MTG har för fri-TV i Sverige också förvärvat exklusiva rättigheter i det första betal-TV-fönstret och filmer från Nordisk Films bibliotek och i Danmark har man förvärvat rättigheterna till filmer från Nordisk Films bibliotek.

Filmer från det första betal-TV-fönstret och titlar från Nordisk Films bibliotek kommer att visas på Viasat Films kanaler. I Sverige är de exklusiva fri-TV rättigheterna både för det första betal-TV-fönstret och för titlar från Nordisk Films bibliotek och i Danmark gäller fri-TV-rättigheterna för titlar från biblioteket. Filmerna som kommer visas på fri-TV kommer visas på MTG:s fri-TV-kanaler i de båda länderna.

Viaplay har online-rättigheterna till att visa filmer från Nordisk Films bibliotek och det gäller hela Norden. Viaplay finns tillgängligt via internetanslutna datorer, smartphones, läsplattor, Viasat-boxar och smart TV:s.

Nordisk Films breda utbud av nordiska och internationella filmer inkluderar de senaste storfilmerna som Hungerspelen, Twilight: Breaking Dawn Part 2, Man on a Ledge och de prisvinnande filmerna An Education, Legenden om Bagger Vance och Dödspolarna.

-       Nordisk Film har några av de starkaste storfilmerna i Norden och vi är stolta över att visa dem på Viasat Film och Viaplay, samtidigt som vi stärker filmerbjudandet på våra fri-TV kanaler i Sverige och Danmark. Viasat är underhållningens hem och genom att säkra rättigheterna för alla plattformar kan vi verkligen säga att vi erbjuder ett premium innehåll oavsett hur du ser på film, säger Hans Holger Albrecht VD MTG

-       Nordisk Film har länge varit partner till MTG och vi är glada över att vi lyckats stärka vår relation med MTG genom både betal-TV och fri-TV-avtalen. Vi är extremt stolta över våra filmer och över deras stora succé bland vår nordiska publik och över att de har funnit ett hem hos MTG. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med MTG, både nu och under åren som kommer, säger Kenneth Wiberg, General Manager, Film Distribution, Nordisk Film

• viasat film
  • on demand