Viasat förvärvar exklusiva betal-TV- och online-rättigheter från SF Film

Den internationella mediekoncernen, Modern Times Group MTG AB (publ.), meddelande idag att Viasat Broadcasting har förlängt ett flerårigt licensavtal för exklusiva rättigheter för betal-TV från AB Svensk Filmindustri (SF Film) för Sverige, Norge, Danmark och Finland. Avtalet gäller nordiska filmer som producerats eller samproducerats av SF Film. Avtalet gäller också exklusiva rättigheter för online och mobil. Avtalet avser det första betal-TV-fönstret samt titlar från SF Films bibliotek.

Filmer som utmärker sig från det första betal-TV-fönstret för 2012 är Jägarna 2, ÄnglagårdTredje gången gillt, I rymden finns inga känslor, The Stig-Helmer Story, Trolljägaren och Min søsters børn alene hjemme.

SF Films titlar från biblioteket innehåller några av de mest välkända filmerna från Skandinaviens filmhistoria, bland annat Ingmar Bergmans filmer, Mitt liv som hund, Fanny och Alexander och Viskningar och rop.

Både filmer från det första betal-TV-fönstret och filmer från SF Films bibliotek kommer att visas på Viasat Films kanaler samt som en del av filmpaketet på onlinetjänsten Viaplay. Viaplay finns tillgänglig i Norden via olika internetanslutna plattformar.

-       Svensk Filmindustri är Sveriges största filmproducent som har producerat de lokala filmerna med högst intjäning samt har landets största utbud av filmer gjorda på något av de nordiska språken. Vi är väldigt nöjda med att vi har förlängt vårt avtal med SF Film så vi kan erbjuda de starkaste lokala nordiska filmerna, både via satellit och online, så våra tittare kan välja var, när och hur de vill se filmerna, säger Hans-Holger Albrecht VD MTG

-       Vi är väldigt glada över att fortsätta vår relation med Viasat och att vi kan erbjuda våra filmer både på Viasat Film-kanalerna och onlinetjänsten Viaplay, säger Ann-Kristin Westerberg, COO Rights & Int’l Sales at Svensk Filmindustri

• viasat film
  • on demand