Viasat säkrar NBA

Viasat har säkrat rättigheten till världens bästa basketliga, NBA, i ett år. Ligan bygger vidare på ett starkt utbud av basket i Viasat Sports kanaler.

Många av våra kunder har efterlyst NBA, och det är kul att kunna erbjuda våra tittare världens bästa basket, säger Erik Westberg, sportchef Viasat Sverige.

NBA-säsongen drar igång i slutet av oktober och Viasat Sport är med från början, med tre matcher varje vecka. Årets NBA-slutspel, som sändes i TV10, gav mersmak. Matcherna kommer att sändas på TV10, Viasat Sport och i Viaplay.

– NBA är en fantastisk rättighet ­– show och dramatik i samma paket, säger Erik Westberg.

Viasat Sport har en stark baskettradition och har visat det mesta i form av stora mästerskap och ligor.  Till exempel pågår nu basket-EM i TV10 och Viasat Sport. Kanalen har dessutom i flera år sänt Europas finaste klubblagsturnering, Euroleague.

– Att sända NBA känns som ett naturligt steg. Dessutom upplever vi ett nytänt svenskt intresse i och med landslagets kvalificering för EM, och svenskarna Jeffery Taylor och Jonas Jerebkos framfart i NBA.

Rättigheten inkluderar även NBA:s klassiska highlights-program NBA Action.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Darin, tf pressansvarig Viasat Sport, Mobil: 073-699 23 18

Erik Westberg, sportchef Viasat Sport, Mobil: 070-749 04 14