Viasat skriver flerårigt avtal med Twentieth Century Fox Television Distribution

Den internationella mediekoncernen, Modern Times Group MTG AB (publ.), meddelande idag att Viasat Broadcasting har förlängt ett flerårigt licensavtal för premiumfilmer och filmer från Fox:s bibliotek för Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Genom avtalet kommer Viasat Broadcasting att få tillgång till Twentieth Century Fox:s filmer genom det så kallade första betal-TV-fönstret. Avtalet innehåller också många av Fox:s välkända filmer från deras bibliotek samt rättigheter till catch up för linjär TV på Viasat Films kanaler i Norden. Viasat Film-kanalerna är tillgängliga via Viasats betal-TV plattform, IPTV och kabel-TV. Möjlighet till catch up kommer att finnas via Viasats boxar. Filmerna från Fox kommer också finnas tillgängliga för dem med abonnemang på Viaplay. Viaplay finns tillgänglig via internetanslutna datorer, smartphones, läsplattor, Viasat-boxar och smart TV:s.

-       Filmälskare vill ha möjlighet att välja var, när och hur man ska se på film. Detta är anledningen till att vi säkrat rättigheterna för linjär TV, catch up och online. Fox har skapat fantastiska och populära filmer som våra tittare nu kan njuta av i flera år framöver, säger Hans-Holger Albrecht VD MTG

-       Vi är glada över att förlänga vår långvariga relation med MTG. TV-landskapet fortsätter att utvecklas och detta avtal, som gäller det första betal-TV-fönstret, bekräftar vårt engagemang i vår betal-TV affär, säger Gina Brogi, EVP of Worldwide Pay Televsion and Subscription Video on Demand for Twentieth Century Fox Television Distribution

• viasat film
  • on demand