​På farfars tid

Genom att mäta tiden det tar för en båt att passera ett föremål i vattnet och dividera båtens dubbla längd i meter med tiden får man på ett ungefär fram båtens fart i sjöenheten knop. Min farfar i Varberg tillämpade denna mätmetod när han seglade med sin träkoster längs Västkusten och i Kattegatt på 1950-talet och framåt.

När seglingarna gick över hav mätte han dessutom djupet genom att släppa ned en lina med en tyngd på och avläste därefter hur djupt det var, med hjälp av de metermarkeringar han gjort på linan. Han fortsatte loda tills han träffade på rätt djupkurva på sjökortet som därmed blev en bekräftelse på att han befann sig där han skulle vara.

I dag är många båtar utrustade med digital navigationsutrustning och i ett ögonblick har man tillgång till all tänkbar navigationsdata. Det senaste i båtvärlden är en webblösning där man i förväg kan boka och betala en plats i en attraktiv hamn som annars kan vara fullbokad vid ankomst. Givetvis sker det med ett betydande monetärt påslag.

För farfar var seglingen ett tillstånd av frihet och ett samspel med naturen. För dagens båtmänniskor krävs även en förmåga att lära sig ny teknik. Detta som en konsekvens av att båtlivet engagerar allt fler av oss. Undersökningar pekar på att det idag finns drygt 800 000 fritidsbåtar i Sverige. Detta gör Sverige till ett av de mest fritidsbåtstäta länderna i världen.

En udda upplevelse på årets sommarsegling blev mötet med hamnkulturen i lilla bohuslänska Havstenssund. Där satt det en lapp på bryggan om att man inte hade någon hamnvakt, eller någon automat att betala hamnavgiften i. Inte heller fanns webblösningen att tillgå. Istället ombads seglarna att swisha hamnavgiften. Ett sällsynt mått på förtroende 2017. Nästan som på farfars tid.

David Svensson
VD Videum AB