Skidåkare utan gränser

För ett par veckor sedan var jag på skidsemester i Norge. Förutom att jag fick möjlighet att åka skidor, som jag gjort sedan barnsben, gav det också ett bra tillfälle till att stimulera min dotter att utveckla samma intresse.

En sak jag kom att reflektera över under vår veckolånga vistelse i vårt västra grannland, Norge, var bemanningen i det fullservicekoncept som numera erbjuds genom så kallade Alpin Ski Lodges. Helt enkelt ”Allt-i-ett-samlat-vid-foten-av-skidsystemet”. Boende, restauranger, uthyrningsshopar, kläd- och utrustningsbutiker, livsmedelsbutiker med mera. Vinterorternas ”All inclusive” kan man säga.

Jag noterade att killen som hjälpte oss med vår hyrda skidutrustning, var svensk. Tjejerna som serverade oss kontinental frukostbuffé varje morgon var antingen svenska eller från något östeuropeiskt land. Samma restaurangbesättning gällde vid lunch och After Ski-tillställningarna. När vi sedan skulle kompletteringshandla i en kläd- och utrustningsbutik blev vi servade av en dansk tjej i 20-årsåldern.  Skidskolan var mer eller mindre svenskt bemannad med vissa danska inslag.

Även om Videum levererar en omfattande företagsservice kanske vi inte är på nivån ”All inclusive” – än. Men man kan ändå konstatera, efter ett varv bland de närmare 600 människor som har sina arbetsställen i Videum Science Park, att allt tydligare märks matematikerna från Östeuropa, städarna från Balkan och Sydamerika, de indiska entreprenörerna, för att inte tala om de krögare som driver flera av de restauranger som serverar mat på Videums område – Campus och som kommer från en annan del av världen än just Europa. Visste ni att dessutom har 20 % av entreprenörerna i Företagsfabriken ett utom-europeiskt ursprung?

Avslutningsvis kan konstateras att Videum har sedan något år tillbaka låtit sig mångfaldcertifieras. Vi har alltså fått koll på våra rutiner, ageranden och hantering av de människor vi har omkring oss i vår vardag. Än så länge är vi en relativt etniskt endimensionell arbetsgivare. Men med största sannolikhet kommer detta att förändras över tid.

/ David Svensson VD Videum AB

(Hämtat ur vårt nyhetsbrev)

• växjö kommun